KUALA LUMPUR: Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) Malaysia sentiasa menjalankan pemeriksaan berkala sepanjang kilang Lynas Malaysia Sdn Bhd (Lynas) beroperasi di Malaysia.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Ahmad Amzad Hashim berkata, pemeriksaan itu mendapati Lynas telah mematuhi semua syarat lesen yang ditetapkan kepadanya.

“Sehubungan itu, AELB telah melanjutkan lesen Lynas sehingga kini. Pembangunan PDF (tapak pelupusan kekal) Lynas akan dilaksanakan selewat-lewatnya bulan Mac 2022.

“Pada masa kini Lynas sedang mendapatkan kelulusan bagi laporan EIA (Penilaian Impak Alam Sekitar) dari Jabatan Alam Sekitar (JAS) untuk memulakan PDF tersebut.


Malaysia hanya dapat sisa radioaktif

“AELB telah meluluskan dalam laporan radiological impact assesment pada 29 oktober 2021 setelah menilai kesan operasi pembungkusan residu Lynas kepada orang awam dan alam sekitar,” katanya di Dewan Rakyat pada Rabu.

Tambah beliau, Lynas juga telah diarahkan untuk memindahkan kemudahan ‘cracking and leaching’ ke luar negara selewat-lewatnya pada Julai 2023.

Tegasnya, selepas tempoh itu, Lynas tidak lagi dibenarkan untuk mengimport bahan mentah yang mempunyai kandungan radioaktif ke Malaysia bagi operasi kilangnya di negara ini.


Dewan Rakyat | Pembinaan tapak pelupusan Lynas masih dinilai

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan berkaitan Lynas yang dibangkitkan Azrina Surip (PH - Merbok).

Terdahulu, Fuziah Salleh (PH - Kuantan) juga membangkitkan isu sama dan mendakwa Lynas tidak pernah membayar cukai, mengambil semua bahan mentah dari Australia dan mengeksport ke luar negara.