KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini mengarahkan pihak pembelaan mengemukakan dokumen membuktikan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, menghadiri mesyuarat ahli majlis tertinggi (MKT) parti itu di Janda Baik, Pahang, pada Jumaat.

Arahan itu dikeluarkan Hakim Mahkamah Tinggi Collin Lawrence Sequerah, selepas mahkamah sekali lagi terpaksa menangguhkan kes rasuah Ahmad Zahid kerana beliau sedang menjalani kuarantin selepas seorang pemimpin UMNO yang turut menghadiri mesyuarat itu positif COVID-19.

Bernama melaporkan, terdahulu, peguam Ahmad Zahid, Hamidi Mohd Noh memberitahu mahkamah anak guamnya itu tidak dapat menghadiri prosiding hari ini kerana telah dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemantauan di Rumah (HSO) yang menuntutnya menjalani kuarantin kendiri di rumah selama 10 hari bermula 21 Feb.

“Anak guam saya terpaksa menjalani kuarantin selepas ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Johan Abd Aziz disahkan positif COVID-19 pada Ahad.

“Ahmad Zahid memaklumkan (kami) yang beliau menghadiri dua mesyuarat parti di Institut Latihan Memperkasakan Ilmu (ILMU) Janda Baik, Pahang. Beliau berada di bilik mesyuarat yang sama dengan Datuk Johan,” kata peguam itu.

Timbalan Pendakwa Raya Datuk Raja Rozela Raja Toran, kemudian berkata pihak pembelaan harus mengemukakan lebih banyak maklumat dan bukti kehadiran Ahmad Zahid pada mesyuarat itu.

“Kami perlukan bukti yang beliau memang benar-benar hadir mesyuarat dan juga bukti mesyuarat diadakan pada hari itu… di mana dan bila beliau hadir serta siapa lagi yang hadir pada mesyuarat tersebut bagi menyokong dakwaan yang beliau merupakan kontak rapat individu tersebut (yang diuji positif),” katanya.

Raja Rozela juga berkata mesyuarat tersebut diadakan di negeri lain, sekali gus menunjukkan Ahmad Zahid melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dengan melakukan pergerakan merentas sempadan negeri.

Katanya ini merupakan kali ketiga kes itu ditangguhkan atas sebab sama.

“Saya rasa perlu ada pengajaran daripada perkara ini. Tertuduh nampaknya macam acuh tidak acuh selain mengabaikan aspek kesejahteraan dirinya dan kita semua.

“Beliau juga seolah-olah menganggap perbicaraan ini tidak sepenting urusan lain beliau dan menggunakan alasan tersebut untuk mengelakkan daripada berada di mahkamah. Mahkamah harus memberi teguran keras terhadap beliau,” katanya, menambah pasukan pembelaan perlu mengemukakan dokumen berkaitan kebenaran menghadiri mesyuarat terbabit.

Hamidi menjawab, mahkamah tidak ada kepentingan untuk meminta bukti tentang sebarang mesyuarat parti politik.

Sequerah bagaimanapun berkata mahkamah mempunyai kepentingan dalam isu itu kerana perkara tersebut mengganggu jadual mahkamah.

“Anda tidak boleh kata ini bukan urusan mahkamah…  hal ini ada impak ke atas mahkamah dari segi kita tidak boleh teruskan perbicaraan. Pembelaan perlu mengemukakan segala dokumen berkaitan berhubung mesyuarat yang dihadiri oleh Ahmad Zahid seperti permit merentas sempadan negeri,” katanya.

Pasukan pembelaan kemudian mengemukakan dokumen iaitu sepucuk surat daripada Majlis Tertinggi UMNO menjemput Ahmad Zahid menghadiri mesyuarat.

Mahkamah kemudian menetapkan 4 Mac ini untuk perbicaraan bersambung.

Sequerah dalam pada itu, meminta pasukan pembelaan Ahmad Zahid menasihati anak guam mereka agar tidak menghadiri sebarang mesyuarat dalam tempoh sekurang-kurangnya seminggu sebelum perbicaraan berlangsung.

Ketika membenarkan penangguhan, Sequerah berkata ini bukan kali pertama perbicaraan bekas timbalan perdana menteri tersebut membabitkan dana Yayasan Akalbudi terpaksa ditangguhkan atas sebab sama.

“Ini (penangguhan) akan berlanjutan sepanjang minggu hingga Khamis. Ini bukan kali pertama perkara ini berlaku. Boleh tak kamu nasihati anak guam (Ahmad Zahid) kamu  agar tidak hadiri sebarang mesyuarat seminggu sebelum kesnya, kalau tidak sampai bila pun kes ini tidak akan selesai.

“Saya juga terpaksa melapangkan sesi yang lalu kerana masalah sama.Tarikh-tarikh perbicaraan yang telah ditetapkan memadai untuk pendakwaan menutup kes.

Walaupun beliau ada tugas rasmi untuk dijalankan, hadir di mahkamah juga penting, justeru tolong ingatkan beliau (agar tidak hadiri sebarang mesyuarat),” katanya.

Pendakwaan dijadualkan memanggil pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Fairul Raq Hamiruddin sebagai saksi seterusnya pada perbicaraan itu.

Setakat ini, 90 saksi pendakwaan telah memberi keterangan pada perbicaraan kes yang kali terakhir didengar pada 13 Okt tahun lepas, antaranya Ketua Pegawai Eksekutif Armada Holdings Sdn Bhd Datuk Wasi Khan @ Wasiyu Zama Israr; bekas pegawai khas Ahmad Zahid, Datuk Seri Wan Ahmad Wan Omar; rakan kongsi firma guaman Lewis & Co, B. Muralidharan; pengurup wang  Omar Ali Abdullah; serta bekas setiausaha eksekutif Ahmad  Zahid, Mejar Mazlina Mazlan @ Ramly.

Ahmad Zahid, 68,  menghadapi 47 pertuduhan - 12 berhubung pecah amanah, lapan berkaitan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram - membabitkan puluhan juta ringgit dana  Yayasan Akalbudi.