KUALA LUMPUR:Majikan dan penyedia penginapan pekerja berpusat yang belum lagi membuat sebarang permohonan Perakuan Penginapan diminta segera berbuat demikian bagi mengelak daripada dikenakan tindakan undang-undang.

Kementerian Sumber Manusia (KSM) dalam satu kenyataan pada Rabu berkata ia merupakan sebahagian daripada penguatkuasakan Akta Standard Minimum Perumahan, Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446).

"Menteri Sumber Manusia telah menekankan bahawa ia adalah antara tindakan proaktif yang diambil kerajaan bagi memastikan penguatkuasaan Akta 446 atau apa jua akta yang sedang berkuat kuasa dilaksanakan secara menyeluruh dan berterusan.

"Ia merujuk kepada satu operasi penguatkuasaan dan pemantauan di sebuah kilang di Kajang, Selangor yang disertai menteri terbabit Datuk Seri M. Saravanan," kata kenyataan itu.

Menerusi operasi itu, KSM berkata pemilik kilang berkenaan gagal menyediakan penginapan kondusif buat pekerja kerana ia berkonsepkan kontena, dan menempatkan 759 pekerja asing di belakang premis kilang, lantas pekerja tinggal dalam keadaan sesak, tiada pengudaraan yang baik, persekitaran yang kotor dan daif.

Operasi itu turut disertai pasukan petugs pematuhan prosedur operasi standard (SOP) pencegahan COVID-19 Daerah Hulu Langat iaitu Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah (JPBD) Hulu Langat yang terdiri daripada beberapa agensi kerajaan seperti Angkatan Pertahanan Awam Malaysia, Pejabat Kesihatan Daerah dan Jabatan Penerangan.

"Selain penguatkuasaan Akta 446, operasi ini turut melihat sejauh mana pematuhan pemilik kilang terhadap SOP pencegahan COVID-19 dipatuhi sepenuhnya di bawah penguatkuasaan Akta 342 Kementerian Kesihatan.

"Ini merupakan kerjasama strategik dalam usaha kerajaan memutuskan penularan rantaian wabak pandemik COVID-19 dalam kalangan pekerja pelbagai sektor," menurut kenyataan itu.

Sehubungan itu, Jabatan Tenaga Kerja Selangor kini dalam proses melengkapkan kertas siasatan dan dijangka lapan kertas siasatan akan dibuka meliputi pelbagai kesalahan di bawah Akta 446.

Antara kesalahan termasuk kegagalan majikan mendapatkan Perakuan Penginapan daripada Ketua Pengarah Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM) dan juga pelanggaran Peraturan-Peraturan di bawah Akta 446 melibatkan penyediaan kemudahan yang tidak memenuhi standard ditetapkan.

-- BERNAMA