KUALA LUMPUR: Kementerian Ekonomi memaklumkan hasil libat urus yang dilaksanakan mendapati majoriti majikan terpilih bersedia untuk menyokong Dasar Gaji Progresif.

Menterinya, Rafizi Ramli berkata, persetujuan sama turut dinyatakan oleh wakil-wakil persekutuan majikan semasa cadangan berkenaan dibentangkan pada Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN).

Jelas beliau, ini kerana mereka berpandangan Dasar Gaji Progresif menepati kehendak pihak majikan termasuk pelaksanaannya bersifat sukarela dan memberi ruang untuk diteliti terlebih dulu.

"Majikan juga menyokong cadangan pemberian insentif tunai untuk mengimbangi kos buruh yang akan meningkat. 

"Kaji selidik terhadap 2,038 pekerja mendapati sebanyak 60 peratus menyokong pelaksanaan Dasar Gaji Progresif, dengan pandangan bahawa dasar ini dijangka berupaya untuk meningkatkan gaji pekerja secara sistematik.

"Golongan pekerja juga bersedia untuk meningkatkan kemahiran dan produktiviti untuk menerima kenaikan gaji," katanya di Dewan Rakyat ketika membentangkan Kertas Putih Cadangan Dasar Gaji Progresif pada Khamis.

Rafizi menambah, mekanisme Dasar Gaji Progresif yang dibangunkan meliputi tiga kriteria utama, iaitu syarat penyertaan, cadangan kenaikan gaji tahunan serta insentif mengikut kadar dan kumpulan pekerja.

Antara syarat penyertaan ialah pekerja yang layak untuk didaftarkan haruslah menerima gaji bulanan tidak melebihi had gaji yang akan dicadangkan oleh Jawatankuasa Pelaksanaan Dasar Gaji Progresif.

"Pada tahun pertama pelaksanaan, cadangan had gaji ditetapkan untuk pekerja yang menerima gaji bulanan di bawah RM5,000 dan tidak kurang daripada gaji minimum.

"Cadangan ini mengambil kira jumlah pekerja yang menerima gaji bulanan di dalam lingkungan RM1,500 dan RM4,999 merangkumi 66.6 peratus atau seramai empat juta pekerja.

"Had gaji yang ditetapkan ini mampu memberi liputan yang cukup luas untuk pekerja swasta menerima manfaat daripada inisiatif ini," katanya lagi.

Menurut Rafizi, panduan kenaikan gaji tahunan Dasar Gaji Progresif akan dicadangkan oleh Jawatankuasa Pelaksanaan Dasar Gaji Progresif mengikut sektor ekonomi dan kategori pekerjaan dalam Piawaian Pengelasan Pekerjaan Malaysia (MASCO).