PUTRAJAYA: Terdapat kira-kira 400 syarikat jualan langsung yang berlesen di Malaysia rata-ratanya dimiliki oleh syarikat tempatan, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Datuk Seri Salahuddin Ayub.

Bercakap dalam sidang media selepas menyampaikan Geran Kajian, Pembangunan dan Pengkomersilan Program Khazanah Alam Industri Jualan Langsung serta penyerahan lesen jualan langsung di sini hari ini, beliau berkata hanya 18 peratus daripada syarikat jualan langsung berlesen itu adalah syarikat luar negara.

Salahuddin berkata kerajaan menyasarkan nilai jualan yang dijana syarikat jualan langsung meningkat kepada RM30 bilion pada 2028 iaitu pada 2021, industri jualan langsung di negara ini merekodkan pendapatan sebanyak lebih RM27 bilion.

"Kami sasarkan industri ini akan berkembang pantas dan bakal menjadi antara penyumbang terbesar kepada peningkatan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dalam tempoh tersebut," katanya.

Salahuddin berkata orang ramai tidak perlu risau menggunakan produk atau barangan yang dijual menerusi jualan langsung berlesen.

"Sekiranya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) keluarkan lesen, maknanya pelanggan tidak perlu bimbang tentang kualiti kerana dalam jawatankuasa ada wakil Kementerian Kesihatan yang berikan kelulusan, selain produk berlesen berkenaan sudah melalui tapisan yang ketat di pihak KPDN," katanya.

Mengenai pemberian geran pada majlis hari ini, beliau berkata ia bertujuan untuk mengembangkan perniagaan jualan langsung khususnya syarikat yang mengeluar dan memasarkan produk tempatan berasaskan sumber alam semula jadi.

Dalam perkembangan lain, Salahuddin berkata satu mesyuarat akan diadakan antara KPDN dan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (MAFS) petang ini bagi membincangkan isu harga ayam dan bekalan telur ayam secara tuntas.

Katanya pertemuan tersebut diadakan kerana rantaian bekalan peringkat huluan disemak oleh MAFS manakala di peringkat hiliran pula oleh KPDN bagi penentuan dan pengawalan harga selain keberadaan bekalan ayam dan telur di pasaran.

Menurutnya, KPDN pada minggu lepas menerima maklumat daripada Jabatan Veterinar yang memaklumkan bekalan ayam dan telur adalah stabil dan mencukupi sehingga menjelang sambutan hari raya.

-- BERNAMA