KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia dijangka dapat menikmati teknologi 5G secara berperingkat menjelang hujung tahun ini, kata perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata Malaysia bakal menjadi negara pertama di rantau ini yang membina ekosistem 5G menggunakan internet dan perkhidmatan awan (cloud service) dalam masa sebenar (real-time), bagi membolehkan maklumat dikongsi serta-merta.

Bagi merealisasikan tujuan itu, Muhyiddin berkata kerajaan akan melaburkan RM15 bilion dalam tempoh 10 tahun bagi pelaksanaan 5G ke seluruh negara, dan dijangka akan mewujudkan 105,000 peluang pekerjaan.

“Bayangkanlah, teknologi 5G ini merupakan satu gamechanger kerana akan wujud lebih banyak perkhidmatan pintar yang membawa kesan langsung kepada kesejahteraan rakyat.

“Hal ini kerana 5G bukan sahaja sekadar menjanjikan capaian internet yang lebih laju, tetapi lebih penting dari itu, ia memungkinkan pelbagai aplikasi penting berada dalam genggaman pengguna, termasuk aplikasi-aplikasi pemantauan kesihatan bagi pesakit-pesakit kronik, bantuan kecemasan pintar, dan aplikasi-aplikasi khas bagi warga emas yang tinggal bersendirian,” katanya lagi.


Strategi kerajaan untuk pelaksanaan 5G menjelang hujung tahun ini

Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan MyDigital dan Rangka Tindakan (Blueprint) Ekonomi Digital Malaysia secara dalam talian, hari ini.

Menjelaskan lebih lanjut, perdana menteri berkata pelaksanaan 5G akan dijalankan oleh sebuah entiti khusus di bawah kerajaan Malaysia, dan akan diberi spektrum bersesuaian untuk memiliki, melaksana, dan mengurus perkhidmatan 5G.

“Semua syarikat telekomunikasi berlesen akan mendapat akses infrastruktur yang sama rata dalam memasarkan perkhidmatan 5G kepada pelanggan mereka.

“Perkongsian kos infrastruktur ini membolehkan syarikat telekomunikasi menjana pulangan lebih tinggi dan seterusnya dapat memberikan khidmat 5G yang lebih baik dan murah kepada pengguna,” katanya lagi.

Dalam pada itu, perdana menteri berkata kerajaan juga menyediakan dana di antara RM12 bilion dan RM15 bilion untuk dilaburkan oleh syarikat Cloud Service Provider (CSP) dan tiga syarikat ICT tempatan sebagai Manage Service Provider (MSP) untuk tempoh lima tahun akan datang.

Beliau berkata kerajaan telah memberi kebenaran bersyarat kepada empat syarikat CPS – Microsoft, Google, Amazon, dan Telekom Malaysia untuk membina dan menguruskan pusat data berskala hiper atau hyper-scale dan perkhidmatan cloud services.

Tiga syarikat yang dipilih sebagai MSP pula, tambahnya lagi, ialah Enfrasys Solution Sdn Bhd, Prestariang Systems Sdn Bhd dan Cloud Connect Sdn Bhd.

“Pusat data yang berskala hiper ini serta perkhidmatan awan hibrid atau hybrid cloud services juga akan diwujudkan untuk menambah ruang penyimpanan data, mengurangkan kos operasi dan meningkatkan kecekapan analisis,” katanya lagi.