KUALA LUMPUR: Pengurangan pelepasan Gas Rumah Kaca (GHG) daripada kapal merupakan misi penting dan Malaysia percaya bahawa sebarang dasar berkaitan langkah itu perlu keras dan berkesan serta merangkumi status berbeza selain keupayaan negara-negara lemah.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata langkah mengutamakan kelestarian alam sekitar dan bertindak balas sewajarnya terhadap isu iklim global dalam konteks Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) 2030 akan membina landasan kukuh ke arah industri perkapalan yang mampan.

Beliau berkata justeru, Malaysia telah mengumumkan penyertaannya pada Oktober 2021 dalam Projek GreenVoyage 2050 Pertubuhan Maritim Antarabangsa (IMO), inisiatif global yang akan membantu negara-negara membangun memenuhi komitmen mereka untuk mencapai matlamat perubahan iklim dan kecekapan tenaga.

"Malaysia mengiktiraf sepenuhnya peluang untuk mengambil bahagian dalam projek ini sebagai inisiatif yang tepat pada masanya dan penting serta bersedia menyumbang secara aktif dalam usaha ini selaras dengan undang-undang dan dasarnya ke arah kejayaan pelaksanaan projek ini.

"Projek GreenVoyage 2050 IMO-Norway (GV2050) ialah kerjasama global bagi membantu negara membangun memenuhi komitmen mereka ke arah mencapai matlamat perubahan iklim yang relevan dan kecekapan tenaga. GV2050 telah menetapkan sasaran untuk mencapai sekurang-kurangnya 50 peratus pengurangan dalam pelepasan GHG daripada industri perkapalan antarabangsa menjelang 2050 berbanding 2008," katanya ketika berucap pada majlis sambutan ulang tahun ke-50 Malaysia sebagai ahli IMO di sini semalam.

Bagi memastikan hak serta kebajikan pelaut dilindungi, Wee berkata Malaysia melalui kementeriannya telah berusaha tanpa mengenal penat lelah untuk merealisasikan perkara itu dan proses pertukaran anak kapal serta rawatan perubatan yang sepatutnya diberikan kepada mereka.

"Pandemik COVID-19 telah memberikan tekanan serta cabaran yang luar biasa dan tidak pernah berlaku sebelum ini kepada pelaut namun kumpulan petugas barisan hadapan ini telah membantu memastikan ekonomi kita terus berfungsi tanpa halangan.

"Dalam hal ini, Malaysia telah menyumbang sebanyak GBP25,000 untuk menyediakan bantuan kepada pelaut di barisan hadapan dalam mendepani COVID-19 menerusi inisiatif IMO," katanya.

Wee turut mengumumkan pencalonan Malaysia bagi pemilihan Majlis IMO (Kategori C) untuk tempoh 2022-2023 pada Sesi ke-32 Perhimpunan IMO yang akan berlangsung dari 6 hingga 15 Dis 2021.

Beliau berkata setakat ini, Malaysia telah meratifikasi 26 daripada 58 Konvensyen IMO dengan semangat untuk memastikan bahawa keselamatan dan sekuriti perkapalan serta perlindungan persekitaran laut diberi keutamaan di dalam dan di luar wilayah.

"Malaysia mengambil peranannya sebagai Negara Bendera, Negara Pelabuhan dan Negara Pesisir dengan amat serius, menerapkan langkah-langkah yang diperlukan dalam memastikan kerangka undang-undang, dasar dan institusi yang berkesan bagi membolehkan Malaysia melaksanakan tanggungjawabnya dengan sepenuh kemampuan," katanya.

Wee berkata Malaysia berminat untuk meneruskan penglibatannya yang konstruktif, proaktif dan positif dalam IMO terutama menerusi keahlian Majlis itu.

"Malaysia akan terus aktif mempromosi kerjasama maritim, mempertingkat hubungan kerja dengan ahli lain, menawarkan program pembinaan keupayaan dan menggalakkan ratifikasi instrumen berkaitan IMO," he said.

-- BERNAMA