Syarikat telekom gergasi Amerika Syarikat, AT&T akan menganjurkan Malaysia Developers’ Day (MDD) edisi ASEAN untuk kali ketiga, sempena dengan acara KL Converge! 2015.

MDD yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dari 27 hingga 28 Ogos ini, dijangka menghimpunkan para peserta daripada 10 buah negara-negara ASEAN yang bakal berentap untuk mencipta aplikasi mudah alih dalam tempoh 24 jam.

Bertemakan "Internet of Things – Building a Connected Life, Connected Car and Connected Home", kreativiti, inovasi serta daya ketahanan mental para peserta bakal teruji apabila mereka dikehendaki untuk menyiapkan aplikasi mudah alih dalam tempoh yang ditetapkan selain memastikan aplikasi yang dicipta itu mempunyai nilai kebolehpasaran.

Kali ini, dua kategori baharu akan dipertandingkan iaitu kategori Aplikasi Terbaik untuk Inovasi Media dan Aplikasi Terbaik untuk Gaya Hidup dan Hiburan manakala kategori Aplikasi Terbaik untuk Pembabitan Komuniti yang dipertandingkan pada tahun lalu, akan dikekalkan.

Pasukan yang berjaya mencipta aplikasi mudah alih terbaik untuk ketiga-tiga kategori itu berpeluang untuk memenangi wang tunai bernilai US$1,000 (RM3,750) dan berpeluang membentangkan aplikasi mudah alih mereka pada majlis makan malam KL Converge! yang akan berlangsung pada 29 Ogos nanti bagi merebut hadiah utama bernilai US$10,000 (RM37,500)

Selain pertandingan MDD, beberapa siri aktiviti menarik telah diatur sepanjang tiga hari berlangsungnya KL Converge! seperti Program Peringkat Menteri KL Converge! 2015.

MDD, adalah sebuah acara yang berlatarkan platform digital dan industri kreatif anjuran Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS).