KUALA LUMPUR: Agensi Nuklear Malaysia, agensi di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) menandatangani Practical Arrangement (PA) dengan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) di Vienna, Austria pada Selasa bagi menjalin kerjasama pendidikan dan latihan dalam bidang radiasi, pengangkutan dan keselamatan sisa radioaktif.

MOSTI dalam kenyataan memaklumkan PA itu menggariskan bidang kerjasama antara kedua-dua pihak dalam aspek pendidikan dan latihan bagi keselamatan radiasi, pengangkutan dan sisa di rantau Asia Pasifik.

"PA ini turut menegaskan semula kepentingan kerjasama sebagai cara mempromosikan pendekatan bersepadu untuk pembangunan bidang pendidikan dan latihan, menyokong program kerjasama teknikal yang lebih berkesan serta memastikan penyelarasan dan pelengkap aktiviti," katanya.

PA itu ditandatangani oleh Ketua Pengarah Agensi Nuklear Malaysia Dr Abdul Rahim Harun dan Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan dan Keamanan Nuklear Lydie Evrard serta disaksikan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Adham Baba.

Menurut MOSTI, Malaysia dan IAEA akan terus bekerjasama untuk membantu negara-negara anggota IAEA yang lain dalam bidang latihan dan pembangunan kapasiti, memperkukuh usaha penyelidikan serta pertukaran dan penyebaran maklumat yang berkesan.

Sementara itu, Dr Adham yang menyertai Persidangan Agung IAEA ke-66 di Vienna dari 27 hingga 30 Sept turut menyampaikan Kenyataan Negara yang menekankan komitmen Malaysia untuk memupuk kerjasama yang lebih erat dengan IAEA ke arah mencapai matlamat dan kepentingan bersama.

"Malaysia menghargai sokongan IAEA dalam projek-projek kajian koordinasi untuk memupuk perkongsian maklumat saintifik dan teknikal.

"Malaysia juga berbesar hati diiktiraf IAEA sebagai Pusat Kerjasama IAEA dalam bidang pemprosesan radiasi, ujian tanpa musnah termaju dan pembiakbakaan mutasi aruhan tumbuhan," menurut kenyataan itu.

Sehubungan itu, Malaysia berharap untuk memperbaharui pengiktirafan sebagai Pusat Kerjasama IAEA supaya pengalaman dan kepakaran Malaysia dapat terus dikongsikan dengan negara anggota yang lain.

Lebih 50 tahun penglibatan sebagai anggota IAEA, Malaysia telah bekerjasama dalam bidang perubatan dan kesihatan, makanan dan pertanian, perindustrian dan pembuatan, alam sekitar, keselamatan radiasi, pendidikan dan latihan, peraturan serta bidang kepentingan lain yang berkaitan.

-- BERNAMA