Malaysia berhasrat untuk mengambil kembali ruang udara di sebelah Selatan Semenanjung Malaysia, yang sebelum ini diletakkan di bawah jagaan Singapura sejak 1974, secara berperingkat.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pihaknya berharap agar perkara itu dapat dicapai dalam tempoh masa antara 2019 hingga 2023.

Ketika ini, ruang udara itu diletakkan di bawah pengurusan Singapura melalui Surat Perjanjian Operasi antara Kuala Lumpur dan Pusat Kawalan Kawasan Singapura Mengenai Ketibaan, Keberangkatan dan Penerbangan Singapura 1974 (OLOA 1974).

“Perlu ambil maklum, ketika OLOA 1974 itu ditandatangani, Kawasan Maklumat Penerbangan Kuala Lumpur (FIR) masih di peringkat awal, dan fasiliti Malaysia ketika itu tidak mencukupi.

“Atas sebab itu, Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) mengesyorkan agar penjagaan ruang udara itu diwakilkan kepada Singapura,” katanya kepada sidang media selepas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong di sini, sempena Pemukiman Pemimpin Malaysia-Singapura kali ke-sembilan.

Dalam reaksi balasnya, Perdana Menteri Lee berkata, Singapura menghormati kehendak Malaysia, namun menegaskan penyerahan semula kawasan ruang udara itu perlu dilakukan dengan teliti, dan tidak boleh secara terburu-buru.

“Singapura bersedia untuk membincangkan hal ini dengan Malaysia. Tetapi perlu diambil kira faktor seperti kecekapan dan keselamatan oleh operasi kawalan udara serta kepentingan dan keperluan bagi kedua-dua pihak.

“Isu ini merupakan sesuatu yang sangat kompleks, dan ia termaksuk melakukan perundingan secara terus dengan semua pihak berkepentingan, termasuk syarikat-syarikat penerbangan dan ICAO sendiri,” katanya lagi.