KUALA LUMPUR:Kesediaan Arab Saudi untuk 'menjalin hubungan diplomatik secara penuh' dengan Israel sekiranya rejim Zionis itu memenuhi syarat yang ditetapkan, tidak menimbulkan masalah dengan Malaysia.

Timbalan Naib Canselor (Jaringan Industri, Komuniti & Alumni) Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Datuk Dr Rahmat Mohamad bagaimanapun berkata, ia perlu melihat persetujuan yang multilateral bentuknya dengan hak rakyat Palestin.

"Polisi Malaysia dengan luar negara ialah berbaik-baik dengan negara-negara di dunia ini.

"Sebab kita adalah ASEAN, jadi hubungan kita dengan Arab Saudi memang kekal sama seperti rakan baik. Itu adalah hubungan diplomatik kita dengan Arab Saudi.

"Jadi hak Arab Saudi dengan Israel adalah hak kedaulatan mereka, jadi ia hak Arab Saudi untuk melakukannya," katanya semasa dihubungi, pada Selasa.


BACA: Turki ingin hubungan yang lebih baik dengan Israel

BACA: 
Penasihat White House ketuai delegasi Israel ke Maghribi


Sebelum ini, Menteri Arab Saudi, Putera Faisal bin Farhan al-Saud berkata, Israel perlu melengkapkan proses rundingan damai yang menjamin hak dan kebajikan penduduk Palestin terlebih dulu sebelum sebarang persetujuan dicapai.

Pengarah Mossad (agensi perisikan Israel), Yossy Cohen, sebelum ini menegaskan bahawa Arab Saudi akan menjalin hubungan diplomatik dengan Tel Aviv selepas Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat (AS).

Dalam pada itu, Dr Rahmat yang juga Ketua Peguam Undang-undang Antarabangsa yang membawa kes Israel sebagai jenayah perang ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) menegaskan, Malaysia perlu meyakinkan negara luar untuk membantu memperjuangkan hak rakyat Palestin.

Jelasnya, apa yang Malaysia hendak lakukan dengan negara-negara jiran adalah menghormati hak kedaulatan yang diamalkan selama ini.

"Bermakna kita tahu bahawa Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) memang memperjuangkan hak orang Palestin, rakyat Palestin dan begitu juga dengan bumi mereka.

"Jadi kita hendak melihat kalau boleh kita dapat meyakinkan negara-negara lain supaya bersama-sama dengan Malaysia untuk membantu Palestin mengembalikan hak mereka iaitu tanah dan bumi mereka kembali," katanya.

Sebelum ini, Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan mengatakan bahawa negara itu ingin mempunyai hubungan yang lebih baik dengan Israel.

Bagaimanapun, perbincangan di peringkat perisikan masih berterusan antara kedua-dua pihak.

Turki merupakan negara majoriti Islam pertama yang mengiktiraf negara Zionis itu pada 1949.

Kedua-dua negara berkenaan mempunyai hubungan yang sangat mesra sehingga Erdogan mula memimpin Turki.

Erdogan antaranya mengecam penjajahan Israel di Tebing Barat serta layanan ke atas warga Palestin.