Malaysia dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) akan mendapat manfaat daripada kerjasama yang lebih erat dalam kewangan Islam, "dalam semua aspek daripada pendidikan kepada sukuk", kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata Malaysia merintis pembangunan pasaran sukuk global dengan pelancaran sukuk global berdaulat dengan tempoh lima tahun yang pertama bernilai US$600 juta pada 2002.

"Sejak itu, pasaran sukuk kami mencatat pertumbuhan luar biasa, dengan Malaysia kukuh sebagai satu daripada penerbit sukuk yang terbesar," katanya pada mesyuarat meja bulat dengan pelabur UAE di sini, Rabu.

Najib, yang juga Menteri Kewangan, menegaskan bahawa pasaran sukuk Malaysia adalah yang terbesar di dunia. Pada separuh pertama 2014, Malaysia menyumbang 63 peratus daripada jumlah terbitan baharu global dan "ia kekal sebagai satu-satunya pasaran dengan lebih US$100 bilion daripada sukuk global," katanya.

Najib berkata selama lebih 30 tahun, Malaysia telah membangunkan pasaran kewangan Islam yang sofistikated.

Memetik Laporan Daya Saing Islam Dunia 2013-2014, Najib berkata aset perbankan Islam antarabangsa Malaysia dijangka mencecah US$390 bilion menjelang 2018.

Dengan peluang menarik bagi institusi global, pelabur dan penerbit, banyak institusi kewangan antarabangsa menjadikan Malaysia sebagai destinasi pilihan perbankan Islam mereka.

Al-Rajhi Bank, Kuwait Finance House dan Alkhair International Islamic Bank adalah hanya beberapa daripada nama-nama besar yang mempunyai operasi yang kukuh di Malaysia, katanya.

"Pelbagai produk kewangan Islam yang ditawarkan di Malaysia terus meluas. Industri kewangan patuh Syariah kami yang kukuh menawarkan hubungan pasaran yang komprehensif," kata Najib.

Mesyuarat meja bulat itu merupakan anjuran Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia, diadakan sempena Forum Ekonomi Islam Sedunia (WIEF) Ke-10.

Turut hadir ialah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hasan Malek, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Selain itu, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Tan Sri Abdul Aziz, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim dan Penasihat di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri DrIr Jamaluddin Mohd Jarjis.

Najib, yang juga Penaung Yayasan WIEF, berada di sini bagi lawatan kerja selama tiga hari yang dijadual berakhir pada Khamis.