LEGENDA bola sepak Diego Maradona disemadikan di sebuah tanah perkuburan di luar Buenos Aires pada Khamis, dalam satu upacara yang hanya disaksikan kira-kira 20 orang.

Hanya ahli keluarga dan kenalan rapat dibenarkan menghadiri majlis di tanah perkuburan Jardín Bella Vista itu, di mana Maradona dikebumikan bersebelahan kubur ibu bapanya, Dalma dan Diego. 

Terdahulu, puluhan ribu peminat berkumpul di istana presiden Casa Rosada bagi memberikan penghormatan terakhir kepada bintang itu.

Upacara itu menyaksikan ribuan orang ramai berkongsi kesedihan yang mendalam selepas menerima khabar pemergian Maradona pada usia 60 tahun, pada Rabu, akibat serangan jantung.

Maradona sebelum ini menjalani pembedahan bagi mengeluarkan darah beku pada otak awal November lalu, selain pernah menjalani rawatan kerana ketagihan alkohol.

GALERI FOTO:  Dunia meratapi pemergian Maradona


BACA: Selamat tinggal Maradona...

BACA: Peguam dakwa kematian Maradona kerana petugas kecemasan lambat bertindak

BACA: Argentina berkabung tiga hari mengenang pemergian Maradona

Mendiang yang diiktiraf sebagai salah seorang pemain terhebat dalam sejarah, menjadi kapten ketika Argentina memenangi Piala Dunia 1986 dengan persembahan permainan luar biasa.

Mendiang juga bermain untuk kelab Barcelona dan Napoli semasa zaman kegemilangannya selain memenangi dua gelaran Serie A bersama pasukan di Itali itu.