KUALA LUMPUR: Ketika Azerbaijan dan Malaysia tahun ini menyambut Ulang Tahun ke-30 hubungan diplomatik yang termeterai antara kedua-dua negara, negara Caucasus Selatan itu berharap hubungan politik yang baik dikukuhkan lagi menerusi kerjasama ekonomi.

Duta Azerbaijan ke Malaysia Irfan Davudov berkata sudah tiba masanya untuk komuniti perniagaan Malaysia meneroka peluang perdagangan dan pelaburan di Azerbaijan secara serius, memandangkan negara itu sedang giat melaksanakan pelbagai projek pemulihan dan pembinaan semula di kawasan Perang Karabakh Kedua pada 2020.

"Kami mempunyai potensi besar yang belum diterokai... Saya harap komuniti perniagaan Malaysia akan melawat dan melihat sendiri," katanya kepada Bernama dalam temu bual sempena ulang tahun hubungan diplomatik ke-30.

Azerbaijan dan Malaysia menjalin hubungan diplomatik sejak 5 April 1993.

Azerbaijan membuka kedutaannya di Kuala Lumpur pada Jun 2007, manakala kedutaan Malaysia di Baku dibuka pada 1 April 2014.

Davudov menjelaskan bahawa kerajaan di bawah pimpinan Presiden Ilham Aliyev mengutamakan sektor tenaga boleh diperbaharui, pembangunan bandar pintar yang menggunakan tenaga boleh diperbaharui, telekomunikasi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT), teknologi penjagaan kesihatan dan pembangunan infrastruktur seperti jalan raya, jambatan dan bangunan serta sebagai hotel termasuk bangunan kediaman.

Beliau berkata kerajaan Azerbaijan telah memulakan usaha ke arah mempelbagaikan ekonominya dengan membangunkan sektor bukan minyak dan tenaga boleh diperbaharui.

Pelabur Malaysia juga dialu-alukan untuk melabur dalam pengeluaran makanan, pertanian dan teknologi tinggi yang juga menjadi tumpuan pembangunan ekonomi Azerbaijan.

Davudov menegaskan bahawa kerajaan telah mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk pelabur, antara lain penubuhan Zon Ekonomi Bebas Alat (AFEZ), yang terletak bersebelahan Pelabuhan Perdagangan Laut Antarabangsa Baku untuk pelabur dalam sektor pembuatan bernilai tinggi dan berorientasikan eksport.

Beliau berkata banyak negara asing telah melabur di Azerbaijan seperti United Kingdom (UK), Turkiye, Amerika Syarikat, Itali, China dan Rusia, dengan United Kingdom menjadi pelabur asing terbesar di negara berkenaan.

Mengenai perdagangan dua hala Azerbaijan-Malaysia, duta itu berkata ia masih sangat rendah, sekitar US$87.5 juta pada tahun lepas dengan kedua-dua pihak mencatat nilai yang hampir sama dalam jumlah dagangan.

"Pada 2021, daripada AS$77 juta perdagangan dua hala, kira-kira AS$68 juta adalah eksport Malaysia manakala eksport kami ke Malaysia hanya kira-kira AS$9 juta.

"Kami terus membeli lebih banyak, terutamanya membabitkan produk petrokimia, minyak sawit, EE dan produk separa konduktor, manakala eksport kami adalah minyak mentah, bahan makanan dan produk petrokimia," jelasnya berhubung jurang perdagangan antara kedua-dua negara.

Azerbaijan dengan populasi penduduknya sekitar 10.4 juta dan kaya dengan sumber minyak dan gas ialah negara terbesar di Caucasus Selatan yang terletak di persimpangan Asia Barat Daya dan Eropah Tenggara serta berkongsi sempadan dengan Armenia, Georgia, Iran, Rusia dan Turkiye.

Mengulas mengenai lokasi strategik ini, Davudov berkata pengeksport Malaysia harus memanfaatkannya dan menggunakan Azerbaijan sebagai hab mengeksport produk mereka ke negara jiran dan berhampiran.

"Dalam dunia globalisasi, jarak tidak seharusnya menjadi penghalang dalam menjalankan perniagaan, perdagangan atau pelaburan," katanya.

Menyentuh hubungan Baku-Kuala Lumpur, Davudov berkata selain mengembangkan perdagangan dan pelaburan, pendidikan dan pelancongan harus menjadi keutamaan lain.

"Dalam pendidikan, kerjasama antara universiti seperti latihan dan penyelidikan bersama serta pertukaran pelajar dan ahli akademik kedua-dua negara boleh membawa hasil yang baik.

Sehubungan itu, universiti Malaysia mesti melakukan promosi yang lebih agresif untuk menarik lebih ramai pelajar.

Saya juga percaya penerbangan terus boleh menyumbang ke arah menarik lebih ramai pelajar Azerbaijan belajar di Malaysia," katanya lagi.

Duta itu juga menjelaskan bahawa beberapa acara telah diatur untuk meraikan ulang tahun ke-30 hubungan diplomatik Azerbaijan-Malaysia seperti pameran mengenai pemimpin Negara dan pengasas negara Azerbaijan, Heydar Aliyev dan kejohanan catur.

10 Mei 2023 menandakan ulang tahun ke-100 kelahiran Heydar Aliyev.

Selain itu, Davudov berkata terdapat pameran pelukis muda Azerbaijan, ceramah meja bulat mengenai hubungan Azerbaijan-Malaysia dan konsert muzik Azerbaijan yang akan diadakan di sebuah universiti di Malaysia.

"Kami berharap semua acara ini akan merapatkan hubungan rakyat dengan rakyat antara dua negara Islam, kata Davudov.

-- BERNAMA