IPOH: Lima belas individu dikenakan kompaun RM1,000 setiap seorang kerana membuang sampah secara haram di sekitar bandar raya ini, setakat semalam.

Walaupun sudah diberikan amaran dan hebahan berhubung denda tanpa rayuan itu sebelum ini, namun masih ada segelintir pihak yang dilihat bersikap acuh tak acuh dan pentingkan diri sendiri.

Datuk Bandar Ipoh Datuk Rumaizi Baharin berkata, pihaknya tegas dalam melaksanakan kompaun itu dan sebarang rayuan tidak akan dilayan.

"Bermula 1 Ogos kita laksanakan (kompaun RM1,000). Sehingga semalam, seramai 15 orang sudah kena denda. Saya tegaskan sekali lagi, tiada diskaun akan diberikan.

"Kebanyakan hot spot sampah haram ini seperti di Pengkalan, Tasek, SPPK dan Batu 8 di Tanjung Rambutan.

"Kita beri pembuang sampah haram ini dua minggu atau 15 hari untuk lunaskan denda itu. Sebarang rayuan kita takkan layan," katanya.



Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Program Serahan Tong Sampah 120 Liter Secara Percuma di Taman Perpaduan Koperasi, di sini, hari ini.

Hadir sama, Ahli Majlis Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) Zon 2, Puteri Holijah Muhamad Rali dan Ketua Whip MBI, Datuk Mazlan Abd Rahman.

Turut sama menjadi tulang belakang kepada program itu, para pekerja pembersihan MBI yang ditugaskan mengagih tong sampah dari rumah ke rumah.

Rumaizi berkata, lebih 800 buah tong sampah diedarkan di taman tersebut hari ini, termasuk di lokasi lain di Tanjung Rambutan.



Ditanya mengenai jumlah peratusan tong sampah percuma yang diagihkan setakat ini, beliau berkata sebanyak 43,000 tong sudah diterima, membabitkan lebih 25 lokasi.

"Kalau pegangan domestik untuk kediaman, sekitar 180,000. Boleh kata hampir 25 peratus sudah diagihkan.

"Sasaran kita hujung tahun ini boleh capai 30 peratus (agihan). Sebenarnya, sasaran untuk kita agihkan tong sampah percuma di bandar raya ini ialah lima tahun.

"Sepatutnya selesai agih pada 31 Dis 2025, itu sasaran awal. Tapi setelah dibuat penilaian semula, kita yakin boleh selesai agihan ini dalam tempoh empat tahun (2024).

"Setakat yang kita edar ini, boleh kata lebih besar daripada sebahagian Majlis Perbandaran punya pegangan kediaman," katanya lagi.

Membuat perbandingan dengan Selangor contohnya, Rumaizi berkata, ia berbeza kerana Perak mempunyai kediaman lebih banyak berbanding kawasan perindustrian.



"Antara kekangan lain ialah pekerja. Dalam masa sama, kita juga perlu pungut sampah bukan sekadar domestik tetapi juga sampah haram.

"Dalam suasana COVID-19 dahulunya, ada sampai tiga hingga empat bulan tidak dapat buat kerja kerana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Jadi itu antara kekangannya sebelum ini," katanya.

Sebelum ini media melaporkan, tindakan lebih tegas akan diambil kepada mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab membuang sampah haram di Ipoh.

Ada di antara Ahli Majlis mahu pelaku kepada isu sampah haram dikenakan tindakan lebih tegas bagi membanteras masalah itu daripada berulang, meskipun sampah itu sudah dikutip.