KUALA LUMPUR: Masyarakat dipohon untuk lebih cakna dan prihatin kepada ahli keluarga dan orang sekeliling dalam mengenal pasti simptom-simptom awal kemurungan yang boleh menyumbang kepada tingkah laku bunuh diri.

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, ia termasuk perubahan tingkah laku kepada individu, sentiasa kelihatan sedih dan murung serta hilang minat terhadap aktiviti yang biasa dilakukan.

"Individu berkenaan juga akan mengalami kesukaran untuk menumpukan perhatian dan melakukan tugas harian yang biasa, mengasingkan diri daripada keluarga dan rakan-rakan, mengalami gangguan tidur dan selera makan.

"Mereka turut bertindak agresif dan kasar (abusive) kepada diri sendiri dan orang sekeliling dan menyalah guna alkohol dan dadah, menyatakan perasaan hilang harapan atau bosan untuk hidup dan kehadirannya membebankan ahli keluarga atau menyatakan keinginan untuk menamatkan riwayat hidup secara verbal atau penulisan," katanya dalam kenyataan pada Selasa,

Dalam pada itu, Dr Noor Hisham menasihatkan individu yang mempunyai gejala berkenaan agar mendapatkan nasihat perubatan profesional dalam kadar yang segera bagi mengelakkan keadaan yang lebih buruk.

"Selain daripada itu, orang ramai boleh membantu dengan berkomunisasi secara berkesan dengan individu yang mengalami kemurungan, antaranya seperti mengambil serius tentang masalah yang dialami; meluangkan masa untuk mendengar luahan mereka dan tidak mengambil mudah atau memperlekehkan masalah mereka.

"Mereka juga perlu menunjukkan empati dan mengelakkan sikap menghakimi individu tersebut; memanfaatkan penggunaan teknologi maklumat yang terkini bagi mengekalkan perhubungan dengan individu tersebut; memberikan sokongan sosial kepada mereka seperti membantu dalam urusan seharian jika diperlukan serta menggalakkan dan bantu mereka untuk mendapatkan penilaian dan rawatan profesional," ujarnya.

Dalam perkembangan sama, Dr Noor Hisham meminta masyarakat untuk menghormati perasaan ahli
keluarga mangsa dengan tidak merekodkan video ataupun mengedarkan gambar di media sosial tentang individu yang membunuh diri.

Tegasnya, bunuh diri boleh dicegah, namun, tindakan viral di media sosial boleh mengundang ‘copycat suicide’ bagi mereka yang berisiko.