KUALA LUMPUR: Pertumbuhan ekonomi digital di Malaysia terus menunjukkan peningkatan cemerlang.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC), Ts. Mahadhir Aziz tawaran teknologi digital telah melonjak, sekali gus mempertingkatkan keyakinan terhadap potensi negara sebagai hab digital Asia Tenggara.

“MDEC akan mencadangkan kerajaan menetapkan sasaran tawaran teknologi digital baharu dengan anggaran RM130 bilion di bawah strategi Rangka Tindakan Ekonomi Digital Malaysia (MyDigital) yang akan dilaksanakan sehingga 2025 berdasarkan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).

“Setakat Ogos tahun ini, Malaysia telah mencapai lebih kurang RM100 bilion tawaran teknologi digital, melebihi sasaran awal sebanyak RM70 bilion,” ujarnya.

MDX 2023: Meraikan ekonomi digital Malaysia

Dengan sokongan pihak kerajaan, tambah beliau, trend ini dijangka terus meningkat dengan pelaksanaan ekonomi MADANI melalui inisiatif seperti Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP) 2030 dan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR).

“Berdasarkan data terkini dan keadaan ekonomi serantau, ke arah teknologi dan digital di Malaysia dipercayai mempunyai potensi yang amat tinggi.

“Tawaran teknologi digital dalam sektor pemusatan data serta perkhidmatan perniagaan global atau business process outsourcing (BPO) telah mendominasi pelbagai subsektor dalam teknologi seperti fintech, agritech, dan lain-lain,” jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemu bual dalam program Niaga AWANI pada Khamis, berkongsi mengenai Ekspo Digital Malaysia (MDX) 2023.

MDX 2023 adalah acara mengetengahkan inovasi dan teknologi terkini, menawarkan peluang menarik pelabur baharu serta menyediakan platform untuk syarikat tempatan mahupun antarabangsa memperlihatkan kebolehan dan pencapaian ekosistem digital yang telah dibangunkan di peringkat rantau ASEAN dan Asia Pasifik.

Bertemakan 'Jom berniaga. Melabur di Malaysia', MDX 2023 bakal menjadi tuan rumah sambutan ekonomi digital bagi membentuk hala tuju digital negara dengan harapan dapat menjadikan peluang perniagaan dalam sektor digital lebih berdaya maju dan memberi manfaat yang lebih luas kepada rakyat Malaysia.

Acara ini bakal menghimpunkan barisan penceramah terkemuka bertaraf dunia, bermula daripada pakar dalam bidang kecerdasan buatan (AI) sehingga pakar dalam industri ekonomi digital.

“Antara speaker utama yang akan tampil pada hari kemuncak MDX 2023 ialah Zack Kass, individu yang memainkan peranan penting dalam membentuk strategi jualan OpenAI, sistem yang memperkenalkan ChatGPT.

“Dengan pengalaman selama 14 tahun dalam kerjaya AI, Zack mempunyai keupayaan luar biasa untuk menyempurnakan konsep AI yang kompleks serta membantu perniagaan merancang strategi masa depan yang lebih cerah sejajar dengan perkembangan pesat teknologi Revolusi Industri 4.0 (IR4.0),” tegasnya.

Acara utama MDX 2023 akan berlangsung di Pusat Dagangan dan Pameran Antarabangsa Malaysia (MITEC) di Kuala Lumpur mulai 6 hingga 8 November.

Ia turut menampilkan beberapa siri acara termasuk persidangan, bengkel, pameran dan sesi rangkaian yang membawa kepada MDX Grand Finale yang berprestij dan makan malam anugerah industri eksklusif.

Acara sampingan yang bakal diadakan termasuk Malaysia Digital Content Festival (MYDCF) 2023; Malaysia-Japan Digital Exchange; World Congress IT on Innovation and Technology (WCIT) 2023; Malaysia Cloud and Datacenter Convention 2023; #mydigitalmaker Fair 2023 Finale; Smart Melaka International Conference and Expo (SMIX) 2023; UK Malaysia Artificial Intelligence (AI) Conference 2023 dan 7th Selangor International Business Summit 2023.

Bagi mereka yang ingin menyertai MDX 2023, terutamanya perniagaan atau usahawan dalam industri teknologi dan digital, boleh dapatkan maklumat lanjut serta membuat pembelian tiket di laman web www.mdec.my/mdx.