Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC) sedang melaksanakan pelbagai inisiatif dalam usaha meningkatkan penyertaan graduan untuk menceburi bidang keusahawanan.

Menterinya, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar, berkata ia adalah selaras dengan sasaran menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara Keusahawanan Unggul menjelang tahun 2030.

Menjelaskannya, antara inisiatif itu adalah melibatkan program rintis kerjasama antara MEDAC dengan Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC), Technopreneurship Programs for Fresh Graduate.

"Program ini membangunkan kemahiran dan pengetahuan graduan mengenai teknologi 4.0 dan seterusnya berpotensi memberi peluang pekerjaan, selain menceburi bidang keusahawanan teknologi," katanya pada sesi jawab lisan di Parlimen di sini, pada Selasa.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan Rubiah Wang (GPS-Kota Samarahan) yang meminta kerajaan menyatakan pelan tindakan dalam menyediakan ruang dan peluang khusus kepada graduan universiti supaya dapat menyertai bidang keusahawanan.

Mengulas lanjut, Wan Junaidi berkata, sehingga 9 Jun lalu, seramai 324 graduan memberi respon untuk mengikuti program itu.

Antara lain katanya, kerajaan turut melaksanakan Agri Coaching and Industry Development (ACID) yang menawarkan peluang latihan keusahawanan melalui pertanian terutama bagi graduan dari golongan berpendapatan rendah, B40.

Katanya, tempoh pelaksanaan program itu adalah selama setahun membabitkan penyertaan seramai 140 peserta.

Dalam pada itu, katanya, kementeriannya juga melaksanakan program New Gen Entrepreneur Online Bootcamp (N-GENE) yang bertujuan meningkatkan potensi kebolehpasaran dan membangunkan kemahiran keusahawanan dalam kalangan belia secara dalam talian dan bimbingan perniagaan selama sembilan bulan yang dijangka bermula bulan depan.

"Kita menyasarkan penyertaan seramai 2,000 graduan, belia dan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) dan Institusi Kemahiran Awam (IKA)," katanya.

Beliau berkata, MEDAC juga sedang merancang melaksanakan kerjasama strategik dengan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bagi mewujudkan lebih banyak peluang dan inisiatif keusahawanan kepada graduan universiti.

"Pelaksanaan inisiatif merentas kementerian itu dijangka akan memberikan lebih banyak manfaat kepada graduan dan bakal graduan melalui pelaksanaan program berimpak tinggi dan bersasar.

"Program ini dijangka memberi manfaat kepada kira-kira 3,000 graduan pada tahun ini hingga tahun depan bagi peluang menceburi perniagaan dan kebolehpasaran graduan," katanya lagi.