MELAKA: Kerajaan Melaka bercadang menjadikan Tapak Warisan Dunia Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) di Banda Hilir sebagai kawasan persembahan dan latihan dalam menggiatkan aktiviti kebudayaan serta kesenian di negeri ini.

Timbalan Exco Pelancongan, Warisan Seni dan Budaya negeri Datuk Zaidi Attan berkata ia selaras dengan komitmen kerajaan negeri mengangkat warisan budaya yang menjadi sebahagian identiti Melaka.

"Menerusi usaha ini, ia bukan sahaja dapat mengetengahkan bakat sedia ada malah melahirkan bakat baharu di samping menyemarakkan serta merancakkan aktiviti pelancongan sempena Tahun Melawat Melaka 2024 (TMM2024).

"Usaha ini juga dapat memartabatkan warisan tidak ketara seperti Dondang Sayang yang telah diiktiraf UNESCO selain tarian tradisional," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pertandingan Dondang Sayang Peringkat Kebangsaan 2023 di sini semalam.

Hadir sama Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) Melaka Yeow Chin Chai, Pengarah Jabatan Kesenian dan Kebudayaan Negara (JKKN) Melaka Ezlina Alias dan Pengurus Besar Institut Warisan Melaka (INSWA) Abdul Malek Bador.

Mengulas lanjut, Zaidi berkata pihaknya dan akan berkerjasama dengan INSWA untuk mengetengahkan beberapa penggiat Dondang Sayang selain memilih pelapis baharu untuk berlatih dan membuat persembahan kebudayaan di kawasan itu.

Beliau berkata aktiviti kesenian dan kebudayaan itu memberi nilai tambah dalam memeriahkan lagi kunjungan pelancong ke kawasan Zon Bebas Kenderaan yang dilaksanakan di Banda Hilir pada setiap Sabtu bermula 6 petang hingga 12 tengah malam.

Sementara itu, katanya sebanyak 279 peserta daripada 30 kumpulan terdiri daripada pelajar sekolah menengah dan rendah serta penyertaan terbuka dari seluruh negara seperti Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Pahang dan Selangor menyertai Pertandingan Dondang Sayang yang melibatkan kategori nyanyian dan tarian serta pantun.

-- BERNAMA