MELAKA: Melaka River Cruise (MRC) menerima kira-kira 10,000 pengunjung dalam tempoh 14 hari selepas sektor pelancongan negeri itu dibuka kepada pelancong tempatan susulan peralihan Melaka ke Fasa Tiga Pelan Pemulihan Negara (PPN), mulai 1 Okt lepas.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Sungai dan Pantai Melaka (PPSPM) Datuk Murad Husin berkata pencapaian berkenaan menunjukkan tanda positif bagi mencapai sasaran 200,000 pengunjung sepanjang 2021.

"Pada Khamis (14 Okt) sahaja sebanyak 1,400 pengunjung direkodkan menaiki MRC dan jumlah itu dijangka meningkat pada hujung minggu lebih-lebih apabila rentas negeri telah dibenarkan.

"Kita tidak menyasarkan jumlah pengunjung yang tinggi pada tahun ini seperti tahun-tahun sebelumnya kerana masih di peringkat pemulihan dan kita berharap rantaian penularan COVID-19 dapat dikawal agar operasi MRC dapat diteruskan," katanya kepada Bernama ketika ditemui di MRC di sini malam tadi.

Turut hadir Pengarah Jabatan Pembangunan Perniagaan dan Korporat PPSPM Salman Salim.

Mengulas lanjut, Murad berkata pelbagai perancangan yang tergendala ekoran perintah kawalan pergerakan akan dilaksanakan secara berperingkat bagi merancakkan pembangunan MRC dan meningkatkan kunjungan pelancong.

Beliau berkata antara perancangan berkenaan ialah tawaran pakej pit stop melibatkan 14 jeti di bawah projek Fasa Satu Sungai Melaka melibatkan laluan dari Muara Sungai Melaka ke Taman Rempah di sini yang dijangka dilancarkan pada 23 Okt depan.

"Menerusi pakej berkenaan, pengunjung boleh menaiki MRC untuk ke destinasi pilihan mereka di 14 stesen terlibat seperti Kampung Morten, The Shore, Kampung Hulu dan Kampung Jawa menggunakan 'one day access ticket'.

"Secara keseluruhan sebanyak 28 pit stop akan dibina di sepanjang Sungai Melaka melibatkan projek fasa satu dan dua secara berperingkat," katanya.

Beliau berkata tiket bagi pakej pit stop untuk pelancong tempatan dijual pada harga RM25 bagi kanak-kanak, dewasa (RM40), warga emas dan pelajar (RM30) manakala tiket bagi pelancong asing dewasa dan kanak-kanak masing-masing berharga RM50 dan RM40.

Katanya produk baharu MRC yang akan turut diperkenalkan ialah teksi air atau 'bot loncat-loncat' dalam usaha menjadikan Sungai Melaka sebagai salah satu medium sistem pengangkutan air sekali gus mengangkat Sungai Melaka sebagai ikon pelancongan negeri dan negara.

Murad berkata inisiatif itu bertujuan memudahkan pengguna bergerak dari satu destinasi ke satu destinasi selain mengurangkan kesesakan lalu lintas khususnya pada musim cuti sekolah.

"Bagi produk bot loncat-loncat pula, pengguna perlu membeli kad tambang yang boleh ditambah nilai pada bila-bila masa dan tiket bagi setiap stesen adalah berbeza bergantung pada jarak.

"Kita juga akan perkenalkan pakej bot 'everlasting love' untuk pasangan suami isteri yang ingin menikmati keindahan Sungai Melaka dalam suasana romantik," katanya.

Beliau berkata banyak penambahbaikan telah dilaksanakan di sepanjang Sungai Melaka antaranya dari aspek pencahayaan selain pelbagai kemudahan kepada pengunjung seperti tempat makan yang lebih selesa serta mesin jualan tiket di stesen dan pit stop terpilih.

Untuk rekod, sebanyak 800,000 pelancong menaiki bot MRC pada 2019 manakala pada 2018, jumlah berkenaan mencecah lebih 1 juta pengunjung.

-- BERNAMA