Cadangan untuk meratifikasi Statut Rom bukanlah sesuatu yang baharu, sebaliknya ia telah dimulakan sewaktu Kerajaan Barisan Nasional memerintah.

Peguam Negara, Tommy Thomas berkata berdasarkan rekod, Kabinet telah bersetuju dengan cadangan itu pada 2011, namun perkara itu tidak diteruskan.

Atas sebab itu, kata Thomas, beliau mengambil keputusan untuk menasihati kerajaan kini agar menerima dan meratifikasi Statut Rom selepas turut mengambil kira keperluan dari segi undang-undang, termasuk Perlembagaan Persekutuan.

Katanya lagi, pengkritik hari ini tidak bersikap serupa ketika kerajaan terdahulu membuat keputusan sama.

“Kita harus ingat ini, Kabinet pada 18 Mac 2011, telah membuat keputusan bahawa Malaysia akan meratifikasi perjanjian itu, walaupun tiada tindakan selanjutnya selepas itu.

“Jadi apabila Kerajaan Pakatan Harapan berhasrat untuk menerima Statut Rom, mereka hanya ingin meneruskan polisi dari kerajaan terdahulu.

"Jadi sikap hipokrisi ini mesti ditunjukkan kepada awam,” katanya ketika berucap di Forum Awam: Malaysia dan Statut Rom di Auditorium Tun Mohamed Suffian, Fakulti Undang-undang Universiti Malaya, di sini, hari ini.

Sementara itu, seorang lagi panelis, Datuk Noor Farida Ariffin memberitahu forum beliau adalah antara individu yang bertanggungjawab mendraf dan membentangkan kertas kerja ke Kabinet dalam usaha memastikan Malaysia antara negara peserta.

“Saya merupakan Ketua Pengarah di Jabatan Kajian Perjanjian dan Undang-undang Antarabangsa, di bawah Wisma Putra ketika itu.

"Kami menyediakan kertas Kabinet dan menghantarnya ke semua agensi berkaitan, termasuk Pejabat Peguam Negara.

“Semua bersetuju, kecuali, yang agak mengejutkan saya, Peguam Negara sendiri,” katanya lagi.

Noor Farida berkata, akhirnya Kabinet membuat keputusan meneruskan keputusan itu, tetapi ketika pihaknya sudah menyiapkan surat cara penyertaan (instrument of accession) untuk dihantar ke Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu ketika itu, atas sebab-sebab yang tidak diketahui, ia tidak ditandatangani bekas Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman.