KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mohd Na'im Mokhtar mencadangkan satu pusat mediasi di luar konteks mahkamah ditubuhkan bagi menyelesaikan pertikaian membabitkan antara orang Islam dan bukan Islam.

Beliau berkata, proses berkenaan adalah berbentuk tidak formal dan memerlukan satu platform yang sesuai dilaksanakan untuk mereka yang menghadapi masalah dibantu secara informal dan bukan dalam konteks mahkamah.

“Hal ini kerana melibatkan pertikaian antara Islam dan bukan Islam, bapa yang bukan Islam dan ibu yang Islam dan anak yang beragama Islam tanpa memprejudiskan antara orang Islam dan bukan Islam. Selain membabitkan dua mahkamah yang berbeza iaitu sivil dan syariah.

“Kita tidak mahu mana-mana pihak mengambil peluang ini dan akan menyebabkan berlaku perseteruan serta ketidaktenteraman. Kita mahu lahirkan masyarakat bersatu padu dan saling memahami,” katanya ketika ditemui pada Majlis Memperkenalkan Al-Quran terbaru terbitan Karya Bestari, Grup Buku Karangkraf di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) kali Ke-40 di sini pada Ahad.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai satu laporan polis dibuat oleh ibu kepada seorang kanak-kanak perempuan Orang Asli di Rompin, Pahang yang mendakwa telah diabaikan oleh bapanya.
Rakaman berdurasi 31 saat telah tular di TikTok baru-baru ini mencetuskan keresahan orang ramai kerana bapanya bukan beragama Islam.

Kanak-kanak berusia 9 tahun itu merupakan anak kepada pasangan Orang Asli yang telah bercerai dan dijaga ibunya yang telah memeluk Islam, namun menjadi mangsa perebutan hak jagaan.

Mahkamah Tinggi Kuantan kemudiannya memerintahkan kanak-kanak terbabit diserahkan kepada bapanya yang bukan beragama Islam menerusi perintah ’Habeas Corpus’ pada Khamis lepas.

Bagaimanapun beliau berkata, perkara itu masih memerlukan kajian lanjut oleh pihak yang berwajib agar ianya boleh dilaksanakan menerusi proses mediasi itu, sama ada diadakan di mahkamah sivil atau sebaliknya.

“Tapi apa yang paling penting pengantara yang dilantik dalam proses mediasi itu mestilah terdiri daripada gabungan pakar undang-undang syariah, pakar undang-undang sivil dan pakar kanak-kanak.

“Saya yakin dengan cara yang informal ini dapat menyelesaikan masalah dan memberi keputusan yang adil agar kepentingan kanak-kanak tersebut terbela,” jelasnya.

Mengulas lanjut berhubung penularan video ajaran sesat yang didakwa melibatkan sebuah sekolah pondok atau pesantren di Indramayu, Jawa Barat, Indonesia, Mohd Na’im berkata, perkara itu di dalam perhatian pihaknya.

“Kita akan bentuk satu jawatankuasa pakar syariah secepat yang mungkin oleh pihak Jabatan Agama Islam Malaysia (Jakim) untuk mengkaji pesantren ini. Kemudian kajian ini akan dibawa kepada jawatankuasa muzakarah.

“Seterusnya jawatankuasa ini akan bersidang dan membuat keputusan cadangan dan akan diserahkan kepada Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia (MKI) untuk diputuskan,” ujarnya. -- Sinar Harian