KUALA LUMPUR: Penggunaan tembakau merupakan salah satu ancaman kesihatan awam terbesar yang pernah dihadapi dunia dengan statistik menunjukkan tabiat itu membunuh lebih daripada lapan juta penduduk dunia saban tahun, kata pengamal perubatan, Dr Arifin Fii.

Dr Arifin memaklumkan, lebih tujuh juta daripada kematian di seluruh dunia itu adalah akibat penggunaan tembakau secara langsung manakala sekitar 1.2 juta adalah akibat daripada bukan perokok yang terdedah kepada asap rokok.

Di Malaysia, kata Dr Arifin, terdapat kira-kira 4.8 juta perokok dan dianggarkan lebih daripada 27,200 kematian rakyat Malaysia setiap tahun berkaitan dengan merokok.

"Laporan media juga melaporkan bahawa kerajaan dijangka membelanjakan kira-kira RM7.4 bilion untuk rawatan penyakit utama yang disebabkan oleh merokok, seperti kanser paru-paru dan masalah jantung koronari menjelang 2025.

"Walaupun terdapat banyak program intervensi yang dimulakan oleh Kerajaan, tidak ramai perokok yang berjaya berhenti.

"Pada 2019, dilaporkan bahawa dalam tempoh tujuh tahun, seramai 73,836 perokok menyertai program berhenti merokok di Malaysia, tetapi kesemuanya 23 peratus berhenti dalam tempoh enam bulan, mewakili hanya 16,930 individu," katanya menerusi satu rencana yang disiarkan sebuah portal baru-baru ini.

Katanya lagi, jelas daripada statistik bahawa strategi semasa untuk mengurangkan tabiat merokok tidak mencukupi dalam melaksanakan agenda kesihatan awam negara kita.

Oleh itu, Dr Arifin berpendapat, adalah penting untuk Kerajaan terus menilai strategi berkaitan dengannya untuk mengurangkan morbiditi dan kematian berkaitan tembakau.