KUALA LUMPUR: Pelan Pemulihan Negara (PPN) merupakan pelan hala tuju berfasa untuk menyokong peralihan keluar daripada krisis kesihatan dan ekonomi, yang tidak hanya bergantung kepada pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) secara menyeluruh, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Sewaktu membentangkan PPN, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan sebaliknya akan melaksanakan strategi yang lebih holistik.

Menurut beliau, strategi itu merangkumi program imunisasi serta pelaksanaan saring, jejak dan asing dengan skala besar serta kadar yang lebih pantas.

“Ringkasnya, PPN adalah sebuah pelan pemulihan yang menumpukan kepada strategi untuk keluar dari ancaman COVID-19 secara selamat dan sistematik.

“Fasa-fasa yang digariskan adalah tertumpu kepada usaha untuk meringankan beban ke atas kapasiti sistem kesihatan awam, membuka semula sektor ekonomi, dan membenarkan aktiviti sosial dalam tempoh masa enam bulan sehingga akhir tahun ini,” katanya lagi.

LAMAN MIKRO SISITV PARLIMEN ADA DI SINI

PPN, jelas Perdana Menteri, tidak bersifat statik, tetapi dinamik, komprehensif dan boleh ditambah baik mengikut keperluan serta situasi semasa.

Tambahnya lagi, pelan itu melibatkan lima objektif utama iaitu melindungi sektor kesihatan awam dengan mengurus penularan wabak, mengurangkan kemasukan ke hospital dan meminumkan kadar kematian; memastikan sistem kesihatan yang mampan serta melaksanakan vaksinasi secepat mungkin bagi melindungi rakyat.

Selain itu, turut tergaris ialah membuka semula ekonomi dan membenarkan aktiviti sosial secara berperingkat dengan kepatuhan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat dan responsif serta fleksibel dalam mengadaptasi evolusi persekitaran.

Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, sebagai hala tuju ke arah membuka semula sektor ekonomi, PPN menggariskan empat fasa peralihan merangkumi perincian SOP untuk setiap fasa.

Peralihan fasa bagi sesebuah negeri, jelas beliau lagi, akan dinilai dan dipertimbangkan berdasarkan tiga indikator nilai ambang iaitu purata bilangan kes harian, kadar penggunaan katil di wad ICU dan peratusan rakyat dewasa yang lengkap divaksinasi.

“Dari semasa ke semasa, kerajaan akan terus memantau keadaan di setiap negeri dengan rapi termasuk mengambil langkah intervensi mengikut keperluan.

“Di samping itu, kerajaan akan tetap melaksanakan penilaian risiko termasuk menilai kesediaan mana-mana negeri untuk beralih ke Fasa Kedua, Ketiga atau Keempat.

“Dengan usaha berterusan untuk menggerakkan proses pemulihan dan program imunisasi yang sedang berjalan lancar, kita jangkakan kebanyakan negeri dapat beralih ke Fasa Keempat seawal bulan Oktober nanti,” jelas Muhyiddin.

[LAPOR LANGSUNG] Sesi petang Sidang Mesyuarat Khas Parlimen sudah bermula

Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, kerajaan juga sudah memutuskan di Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara, bagi negeri yang sudah berada di Fasa Kedua, ia tidak akan kembali ke Fasa Pertama.

Beliau berkata, begitu juga dengan negeri yang beralih ke Fasa Ketiga tidak akan patah balik ke Fasa Kedua kerana pendekatan PPN menekankan “exit strategy and no turning back”.

“Walau bagaimanapun, manusia merancang, tetapi perancangan Allah jualah sebaik-baiknya. Saya ingin memaklumkan, sekiranya berlakulah semula peningkatan kes di negeri tersebut, kerajaan akan mengetatkan kawalan pergerakan berdasarkan lokaliti..

“... tanpa perlu membuat perintah kawalan menyeluruh ke atas negeri atau wilayah seperti mana yang dilaksanakan kini,” katanya lagi.