TERMA Metaverse telah digunakan oleh Neal Stephenson pada tahun 1982 dalam novel beliau bertajuk Snow Crash. Dalam novel ini, Neal Stephenson menceritakan watak-watak manusia yang mampu melarikan diri dari dunia realiti ke dunia metaverse.

Kemudian pada 2010, Palmer Lucky seorang ahli perniagaan berusia 18 tahun telah berjaya mencipta prototaip alat Realiti Virtual pertama dikenali sebagai Oculus Rift VR. Pada 2014, Facebook berjaya memiliki Oculus VR dengan nilai AS$2 bilion dan seterusnya menjadi pencetus kepada revolusi Metaverse terawal.

Metaverse adalah sebuah ruang virtual reality (realiti maya) dihubungkan dengan internet yang dibangunkan menggunakan teknologi komputer untuk menghasilkan dunia digital 3 Dimensi. Di Metaverse, dijangkakan dalam tempoh 15 tahun lagi, kebanyakkan aktiviti kemanusiaan seperti komunikasi, interaksi sosial, bersukan, pendidikan, pekerjaan, perniagaan, majlis keramaian dan kreativiti dapat dilakukan secara virtual.

Malah hari ini, sudah ada menjadikan metaverse sebagai tempat untuk menonton Youtube, melayari media sosial, melakukan aktiviti sukan virtual. Selain itu, sudah ada universiti tempatan membuka perpustakaan digital dalam metaverse.

Menurut Wong (2022), satu kajian oleh Milieu pada Disember 2021 yang melibatkan 1000 responden rakyat Malaysia menunjukkan 65% rakyat kita mengatakan Metaverse merupakan kemajuan dalam interaksi sosial manusia dan 58% responden mengatakan Metaverse mampu menjadi fasiliti yang menambahbaik peluang sosial mereka.

Mileva (2022) melaporkan, dijangkakan pada tahun 2024, dunia Metaverse bakal bernilai AS$800 bilion. Manakala pasaran untuk peralatan Metaverse pula secara kasarnya akan mencecah AS$300 bilion pada 2024.

Empat platfom Metaverse terkenal yang dibangunkan oleh syarikat gergasi dunia adalah Meta Metaverse, Microsoft Metaverse, Google Metaverse dan Apple Metaverse dijangka bakal menjadi pilihan ramai pengguna.

Untuk berinteraksi ke dunia Metaverse ini, pengguna perlukan peralatan sokongan. Antara salah satu peralatan sokongan yang diperlukan adalah seperti Project Cambria, HP Reverb G2, Valve Index, Sony Play Station VR, Oculus Quest 2, HoloLens 2 dan pelbagai lagi jenama dan rekabentuk untuk pilihan anda.

Dalam keterujaan kita mengantisipasi perkembangan Metaverse, terdapat isu-isu dalam dunia Metaverse yang dijangka menjadi cabaran kepada keselamatan negara. Pertama, kajian mengenai Metaverse dan implikasi kepada keselamatan negara masih rendah dan kedua pada masa ini silibus mengenai Metaverse sebagai satu bentuk media imersif masih dan belum mendapat perhatian luas di Malaysia.

Menurut Timmy Shen wartawan dari Frokast, kajian oleh Institut Hubungan Antarabangsa Kontemporari China bertajuk “Metaverse and National Security” melaporkan, Metaverse akan berkembang dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang dan jangkaan risiko yang bakal wujud meliputi hegemoni teknologi, keselamatan maklumat dan teknologi serta isu-isu masyarakat.

Manakala menurut seorang ahli politik Itali, Fabio Vanorio (2022) mengatakan bahawa gangguan dalam metaverse akan menjadi lebih merosakkan. Menurut beliau, maklumat tidak sahih pula menjadi lebih jelas dan lebih menarik. Manakala pengalaman seharian individu dalam Metaverse bakal mendapat lebih perhatian berbanding maklumat rasmi seperti berita.

Selain itu, dari aspek keselamatan negara pula, beberapa aspek Metaverse telah dikenalpasti  untuk perbincangan lanjut antaranya adalah krisis identiti digital di mana di masa hadapan, sejauhmana teknologi Kecerdasan Tiruan mampu meniru identiti kita menggunakan data yang sedia ada? Bagaimana kita hendak pastikan sesuatu Avatar dalam Metaverse itu adalah individu sebenar dan bukan Avatar dari akaun palsu?

Seterusnya adalah bagaimana Metaverse menjadi sarang kumpulan seperti ajaran sesat, dan kumpulan pengganas? Serta isu lain seperti pelaksanaan undang-undang di dalam dunia Metaverse.

Sekumpulan penyelidik dari Pusat Inovasi, Teknologi dan Pendidikan Anti-Pengganas dari Omaha, Amerika Syarikat mengatakan bahawa, aktiviti pengrekrutan pengganas dalam talian sudah lama berlaku dan di dunia Metaverse, aktiviti pengrekrutan ini bakal berkembang kesan dari kemudahan berinteraksi dengan pengguna Metaverse lain.

Oleh itu reka bentuk keselamatan perlu difikirkan bagi mengekang saluran baru ideologi dan aktiviti pengganas dalam tempoh 10-15 tahun akan datang seiring dengan kematangan kemajuan teknologi Metaverse nanti.

Hari ini sudah wujud terma “Metaverse Warfare” atau Peperangan Metaverse. Bill Gertz (2022) melaporkan pihak tentera China mengatakan bahawa Peperangan Metaverse adalah satu tanda aras baru dalam Peperangan Kognitif. China mendefinisikan Peperangan Kognitif pula sebagai gabungan sistem teknologi tanpa pemandu dilengkasi Kecerdasan Tiruan untuk menghasilkan satu bentuk kemampuan peperangan dimensi baru.

Selain itu, tentera China juga melaporkan, strategi akan datang adalah dengan menyerang Metaverse musuh, ia mampu memberi kesan kepada kemampuan berfikir, kognitif dan proses membuat keputusan musuh.

Kesimpulannya, kebangkitan Metaverse dan penerimaan masyarakat terhadap teknologi Metaverse tidak dapat dielakkan. Kesan dari itu, implikasi Metaverse terhadap aspek keselamatan negara juga tidak dinafikan wujud atas beberapa faktor yang telah dibincangkan di atas. Seterusnya, apakah persediaan pihak kerajaan dalam menghadapi gelombang Metaverse ini?

Antara aspek peranan kerajaan yang dilihat boleh memberi impak kepada penggunaan Metaverse adalah dari aspek pendidikan dan keterlibatan agensi kerajaan yang berkaitan ke dalam dunia Metaverse.

Mungkin juga suatu hari ini, Metaverse ini menjadi sebahagian dari sistem kerajaan. Kieron Allen (2022) dalam artikelnya bertajuk A Metaverse of Nations: Why Governments are Making Big Moves into the Metaverse melaporkan, Korea Selatan merupakan negara pertama di dunia yang melabur sebanyak AS$186.7 juta untuk pakej stimulasi eko-sistem Metaverse yang boleh dikawal selia oleh kerajaan mereka. 

Dengan wujudnya penguasaan kerajaan dalam Metaverse, di masa hadapan pekerja mungkin hanya perlu datang ke pejabat virtual dalam Metaverse untuk menghadiri mesyuarat atau perbincangan lain.

Masalah geografikal dapat dikurangkan dan operasi dalam talian dapat dilaksanakan melalui aktiviti teleportasi virtual. Malah aktiviti mesyuarat dalam talian sudah pun wujud seperti penggunaan Google Meet dan juga Webex. Namun, era Metaverse nanti dunia digital 3D akan lebih pervasif berbanding teknologi 2D yang kita gunakan sekarang.

Apa pun, kita, masyarakat, komuniti, kerajaan dan pihak swasta perlu bersedia untuk adaptasi dengan teknologi Metaverse akan datang kerana kemungkinan ia menjadi salah satu dari sebahagian dari cara hidup manusia bakal menjadi realiti baru dan seterusnya cabaran-cabaran konflik hibrid yang memerlukan kerangka pendekatan yang komprehensif.



* Artikel oleh Penganalisis Perangsaraf Media dan Informasi, Dr Ahmad Sauffiyan Hasan; dan Penjawat Awam, Majlis Keselamatan Negara, Jabatan Perdana Menteri, Muhammad Hafiz Abdul Rahim.

* Penulisan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.