KUALA LUMPUR: Badan Bukan Kerajaan (NGO) Malaysia For Syria (MFS) menyasarkan kutipan dana sebanyak RM500,000 bagi kempen Musim Sejuk Syria siri ke-10 yang bermula pada Isnin depan.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif MFS, Syahrir Azfar Saleh, bantuan untuk pelarian yang tinggal di khemah-khemah sekitar Syria, Turki dan Lubnan amat kritikal pada ketika ini susulan musim sejuk yang kadang kala mencecah -10 darjah Celsius serta diburukkan lagi dengan penularan COVID-19.

"Bahan yang paling penting ketika ini adalah bahan bakar seperti arang, petrol atau diesel kerana rakyat Syria terpaksa membakar pakaian mereka dan apa saja yang mereka ada untuk mendapatkan haba.

"Jadi kita perlu tambah bahan bakar untuk mereka pada musim yang ekstrim ketika ini dan bantuan yang diberikan mungkin hanya dapat bertahan dalam satu atau setengah bulan sahaja," katanya dalam ketika ditemui Astro AWANI di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) ketika pelepasan Misi Musim Sejuk Syria 10.0, pada Sabtu.

Seramai lapan sukarelawan mengikuti misi kali ini yang turut disertai pengacara televisyen dan juga model iklan Trivago, Dahlia Shazwan yang kali pertama menyertai misi bantuan Kemanusiaan ke Syria selepas tiga tahun menjadi duta kepada MFS.

Menurut data Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), setakat Januari 2021, 13.3 juta penduduk yang berada di dalam Syria memerlukan pelbagai bentuk bantuan Kemanusiaan.

Situasi di Syria dikategorikan sebagai krisis pelarian terbesa di dunia pada zaman moden dengan 5.5 juta pelarian Syria berada di sekitar Turki, Lubnan, Jordan, Mesir dan Iraq manakala 6.7 juta lagi berada di dalam Syria namun hidup sebagai pelarian.

Mengulas lanjut, Syahrir berkata, matlamat MFS tidak terhad kepada menghantar misi kemanusiaan semata-mata namun mahu bangkit semula bersama rakyat Syria membina semula negara mereka yang telah musnah dek perang selama lebih sedekad.

"Daripada segi ekonomi, sosial, pendidikan, pekerjaan semua ini penting untuk dibina semula sedikit demi sedikit dan inilah tumpuan MFS di masa hadapan.

"Ketika ini kita masih perlu meningkatkan udaha untuk mengeluarkan mereka daripada kehidupan yang tertekan kepada lebih baik di masa hadapan," jelasnya.

Syahrir menjelaskan selepas 10 tahun MFS menjalankan misi kemanusiaan di Syria yang juga disertai NGO lain nama Malaysia kini sangat terkenal di negara itu dan jirannya Turki serta Lubnan.

"Nama Malaysia telah melekat dan sangat biasa di negara-negara ini dan mereka kenal negara kita melalui keprihatinan yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia sendiri yang banyak membantu menyalurkan bantuan.

"Rakyat Syria sememangnya akui bahawa penderitaan mereka didengari oleh rakyat Malaysia dan inilah yang menjadikan negara kita terkenal di sana," ujarnya.

Layari pautan ini untuk bantu meringankan beban mereka:

https://infaksyria.com/donations/musim-sejuk/