KUALA LUMPUR: Majlis Khas Perjanjian Malaysia 1963 (MKMA63), bersama empat jawatankuasa kerjanya, termasuk Keselamatan, mengadakan perbincangan mendalam di peringkat persekutuan mengenai isu-isu hak dan perlindungan Sabah dan Sarawak.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Sabah dan Sarawak), Datuk Seri Maximus Ongkili berkata di bawah pasukan baru, terma rujukan merangkumi semua hak dan perlindungan Sabah dan Sarawak.

Ia turut merangkumi pembangunan sosio-ekonomi, komitmen syarat dan undang-undang kewangan, pendatang tanpa izin dan imigrasi, kawalan keselamatan dan sempadan, dan pembangunan sosio-ekonomi.

“Terdahulu, di bawah pemerintahan Kerajaan Pakatan Harapan, Jawatankuasa Kabinet Khas untuk Mengkaji Pelaksanaan MA63 (JKKKMA63) hanya berfokus pada isu-isu hak, perlindungan, dan aspek undang-undang lain MA63.

“Manakala, di bawah Kerajaan Perikatan Nasional, kerangka acuan MKMA63 meliputi semua hal, meliputi hak dan perlindungan hukum; komitmen undang-undang kewangan dan syarat; keselamatan dan kawalan sempadan Sabah dan Sarawak; keselamatan; pendatang tanpa izin, imigrasi haram dan pencerobohan asing; serta pembangunan sosio-ekonomi,” katanya.

Maximus berkata demikian selepas menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Keselamatan dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin, pada Selasa.

Beliau yang juga Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), berkata masalah keselamatan bersama yang dihadapi oleh Sabah dan Sarawak serta tindakan yang diambil oleh agensi keselamatan untuk memastikan keselamatan sempadan sentiasa dijaga dan terpelihara turut dibincangkan.

"Jawatankuasa Kerja Keselamatan juga turut membincangkan masalah mengenai isu kewarganegaraan orang asal dari Sabah dan Sarawak yang belum memiliki dokumen kewarganegaraan," katanya lagi.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kota Marudu itu berkata, hasil dan ketetapan keempat-empat jawatankuasa kerja akan dibentangkan dalam Mesyuarat MKMA63 yang dijadualkan diadakan pada 14 Oktober ini.

Tambahnya, ia akan dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, dan turut dihadiri ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor dan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg.