KUALA LUMPUR: Kerajaan melalui Agensi Nuklear Malaysia (Nuklear Malaysia) memperuntukkan RM15.73 juta mulai 2016 hingga tahun ini dalam usaha mempergiatkan penyelidikan, pembangunan serta inovasi berteraskan teknologi nuklear dalam bidang pertanian.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Arthur Joseph Kurup berkata teknologi nuklear diaplikasikan dalam pembangunan kaedah pengurusan pertanian cekap melibatkan teknik pencirian kesuburan tanah, strategi pembajaan dan pengurusan air serta sistem pemantauan dan ramalan serangan penyakit tanaman.

"Kita telah berjaya menghasilkan serta mengkomersialkan produk biobaja dan kitosan yang berupaya meningkatkan kecekapan penggunaan baja dalam keseluruhan rantaian tanaman pertanian," katanya ketika menjawab pertanyaan Riduan Rubin (Bebas-Tenom).

Riduan ingin tahu sejauh mana teknologi nuklear telah diaplikasikan secara optimum dalam inovasi pertanian bagi meningkatkan pengeluaran pertanian.

Menurut Arthur, Nuklear Malaysia juga membangunkan Loji Rumah Hijau Gamma (GGH) yang diiktiraf sebagai IAEA Collaborating Center oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa bagi menyediakan khidmat penyinaran tumbuhan dan bahan kultur tisu untuk tujuan pembiakbakaan dan peningkatan ciri tanaman yang boleh dimanfaatkan oleh sektor pertanian negara

Selain itu, Arthur berkata bagi meningkatkan kepakaran teknikal dalam aplikasi penyinaran pula, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) telah membangunkan Loji Alurtron dan Sinagama di dalam fasiliti Nuklear Malaysia.

Beliau berkata loji berkenaan menyediakan khidmat penyinaran bagi kawalan mutu pelbagai produk komoditi pertanian seperti buah-buahan, peralatan perubatan, produk farmasi, makanan dan kosmetik.

"Selain itu, pembangunan fasiliti Analisa Isotop Stabil membolehkan pengkelasan Model Varieti Beras Asli menggunakan Profil Unsur Organik dan Isotop bagi membantu petani memanfaatkan kaedah profil unsur organik dan isotop dalam usaha memperoleh pengiktirafan bagi produk padi seperti label "Petunjuk Geografi" dan produk organik.

"MOSTI komited untuk memajukan dan meningkatkan pencapaian penyelidikan, pembangunan dan inovasi dalam bidang pertanian bagi membantu meningkatkan produktiviti pertanian dan seterusnya menyokong usaha kerajaan dalam menambah baik kualiti, mutu dan meningkatkan pengeluaran hasil pertanian negara," katanya.

-- BERNAMA