KUALA LUMPUR: Kementerian Pengangkutan (MOT) berhasrat membuka semula permohonan lesen teksi dan kereta sewa kepada syarikat dengan penambahbaikan modul baharu.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata inisiatif itu mampu meningkatkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam teksi dan kereta sewa serta memberi peluang pekerjaan kepada rakyat yang tidak mampu memiliki kenderaan sendiri.

"Ini merupakan dasar yang kita akan perkenalkan semula dan mana-mana pihak yang ingin melabur dalam industri teksi serta kereta sewa boleh membuat permohonan kepada Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2023 peringkat dasar di Dewan Rakyat hari ini.

Sementara itu, Loke berkata kementerian belum bercadang membina rangkaian kereta api bagi menghubungkan Sarawak, Brunei, Sabah dan ibu kota baharu Indonesia iaitu Nusantara.

Di Sarawak, menurutnya tumpuan sedang diberikan kepada penyediaan rangkaian rel bandar di bawah Projek Sistem Pengangkutan Bandar Kuching (KUTS) yang diterajui Sarawak Metro, manakala di Sabah fokus diberikan untuk penambahbaikan infrastruktur kereta api serta mutu perkhidmatan pengangkutan itu yang diterajui Jabatan Kereta Api Negeri Sabah (JKNS).

Menyentuh projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL), beliau berkata sehingga Januari tahun ini pembinaan keseluruhan projek itu telah mencapai kemajuan 39.64 peratus, dengan 2023 sebagai tahun puncak pembinaannya yang melibatkan kerja beam launching, pembinaan stesen, pemasangan landasan dan lain-lain.

"Pada masa ini, kebanyakan kerja pembinaan seperti jambatan yang menggunakan jentera beam launcher, kerja-kerja pengorekan dan pembinaan terowong sedang giat dijalankan dari Kelantan hingga Pahang," katanya.

Selain itu, Loke berkata kerja-kerja struktur seperti jambatan, jejambat dan aktiviti subgred juga sedang rancak dijalankan di sepanjang jajaran ECRL.

-- BERNAMA