Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) telah melaksanaan satu operasi penguatkuasaan bagi menghentikan aktiviti seorang individu yang menceroboh dan menggunakan tanah kerajaan untuk dijadikan plot perkuburan di Batu Kawan, Rabu lepas.

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata operasi itu dilaksanakan di satu kawasan tanah milik kerajaan negeri seluas 71.2 hektar yang dikenali sebagai Lot 248, dan tindakan menutup lapan laluan masuk dan keluar ke tanah kerajaan berkenaan telah diambil.

"Pencerobohan mula dikesan pada 25 Sept 2018 dan kerajaan negeri mengeluarkan notis berhubung pencerobohan itu pada 5 April lepas, namun tidak diendahkan. Itu sebabnya tindakan penguatkuasaan diambil," katanya dalam satu sidang akhbar di sini pada Jumaat.

Beliau berkata individu berkenaan didapati membina struktur tembok pagar, lanskap binaan, binaan replika hiasan serta pondok rehat pekerja di atas tanah yang telah diceroboh itu.

Chow berkata selain itu individu berkenaan didapati turut menceroboh sebahagian lagi lot tanah milik kerajaan yang dinamakan Lot 1449 bersebelahan Lot 248 itu dengan mewujudkan 43 plot perkuburan di atasnya.

Beliau berkata laporan polis turut dibuat oleh ketua operasi penguatkuasaan itu setelah individu itu didapati cuba menghalang pasukan berkenaan menjalankan tugas mereka.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan (SPS) Supt Shafee Abdul Samad ketika dihubungi Bernama berkata Rabu lepas polis menahan seorang lelaki kerana cuba menghalang kerja-kerja merobohkan struktur kubur dan stor yang dibinanya di atas tanah milik kerajaan Pulau Pinang di Bandar Cassia, pada kira-kira pukul 10 pagi.

Beliau berkata kejadian berlaku semasa anggota penguatkuasa Pejabat Tanah Dan Galian Negeri, Pejabat Daerah Dan Tanah SPS dengan bantuan beberapa agensi lain seperti Majlis Perbandaraan Seberang Perai (MPSP) serta pihak polis sedang menjalankan kerja-kerja meroboh struktur berkenaan.

"Secara tiba-tiba datang lelaki berusia 55 tahun itu yang mendakwa tanah berkenaan miliknya dan menjerit-jerit supaya memberhentikan kerja-kerja perobohan berkenaan," katanya dan menambah, dalam keadaan yang tidak terkawal lelaki itu telah menerpa ke arah jentera pengorek dengan memegang sebiji bata merah untuk dibaling ke arah pemandu jentera itu, namun suspek berjaya ditahan polis.

Shafee berkata berdasarkan siasatan pihak pejabat Tanah Dan Galian Negeri, tanah yang didakwa lelaki itu miliknya sebenarnya milik Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

"Semasa pemeriksaan pada 25 Ogos lepas di kawasan tanah itu, lelaki berkenaan turut datang dan dia menghalau semua pegawai serta penguatkuasa yang datang ketika itu malah suspek turut mendakwa 10 buah tapak dan struktur perkuburan Cina yang di bina itu adalah di atas tanahnya," katanya.

Beliau berkata lelaki yang merupakan seorang peniaga itu kini direman untuk siasatan lanjut dan kes disiasat mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan iaitu menghalang penjawat awam menjalankan tugas.

-- BERNAMA