ALOR SETAR: Sebanyak 500,000 masalah berkaitan ketiadaan paparan sijil vaksinasi secara digital dalam aplikasi MySejahtera berjaya diselesaikan dalam tempoh seminggu, kata Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin.

Meunurut Khairy, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) juga ketika ini sedang berusaha untuk menyelesaikan 200,000 lagi masalah sama yang dijangka selesai dalam waktu terdekat

Beliau berkata, sebanyak 95,347 aduan telah diterima dalam tempoh seminggu berkaitan dengan pengguna MySejahtera.

Tegas Khairy, masalah yang dikenal pasti berpunca daripada status penerima vaksin sebagai tanggungan sekali gus menyebabkan sijil digital individu tersebut terikat dengan pemilik akaun utama MySejahtera.

"Antara masalah yang dikenal pasti berpunca daripada status penerima vaksin sebagai tanggungan menyebabkan sijil vaksin individu tersebut terikat dengan pemilik akaun utama.

“Tanggungan sijii itu terlekat pada (akaun aplikasi) bapa ataupun mak… untuk masalah ini pemilik akaun perlu keluarkan akaun tanggungan bagi membolehkan tanggungan mendaftar MySejahtera.

“(Namun begitu) apabila tanggunggan buka akaun MySejahtera (sebagai akaun utama) ia tidak keluarkan sebagai dependen sebab sijil itu tidak berpindah kepada yang kedua (akaun tanggungan,” kata Khairy.

Beliau berkata demikian ketika sidang media mengadakan lawatan kerja dan mesyuarat Pasukan Petugas Khas Imunisasi COVID-19 (CITF) di Wisma Darul Aman di sini, pada Ahad.




MySejahtera selesaikan 500,000 masalah

Tambah Khairy, antara punca lain yang dikenal pasti ialah pemilik MySejahtera tidak mengesahkan nombor kad pengenalan di dalam aplikasi tersebut.

"Pengguna kena sahkan dulu untuk dapat sijil itu ataupun pengguna lebih daripada satu akaun MySejahtera dan sijil vaksin itu dipaparkan dalam akaun pengguna ketika mendapat vaksin di PPV (Pusat Pemberian Vaksin)," jelas beliau lagi.

Dalam perkembangan berkaitan, Khairy berkata, sebanyak 71,408 aduan mengenai ketiadaan paparan sijil digital vaksin yang diterima didapati berpunca daripada PPV yang tidak melengkapkan proses dokumentasi setelah individu selesai menerima suntikan vaksin.

Susulan itu, MySejahtera sedang melakukan penyelarasan dengan PPV berkenaan memastikan pengguna akan menerima paparan sijil digital vaksin di dalam MySejahtera.