KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan menerima menghadap Naib Canselor Universiti Teknologi MARA (UiTM) yang baharu di Istana Negara pada Rabu.

Prof Dr Roziah Mohd Janor yang baru dilantik sebagai Naib Canselor menghadap Al-Sultan Abdullah tidak sampai dua minggu selepas sah dilantik pada 3 September lepas.

Turut menghadap Seri Paduka Baginda ialah Ahli Lembaga Pengarah Universiti, Datuk Seri Dr Irmohizam Ibrahim dan Pengarah Hospital UiTM, Prof Dr Sazzli Shahlan Kasim.

Pelantikan Roziah diumumkan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Dr Noraini Ahmad, menerusi Facebook selepas menyerahkan surat pelantikan itu kepada Roziah pada 3 September lepas.

Noraini berkata, Roziah, 58, memiliki Ijazah Sarjana Muda dalam bidang matematik daripada The State University of New York, New Paltz New York, Amerika Syarikat (AS); Ijazah Sarjana dalam bidang sama dari West Virginia University, AS.

Roziah seterusnya memperoleh Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang statistik pada 2003 dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Kata beliau, Roziah turut menggerakkan 22 inisiatif 'Globally Reknowned University 2025' seperti penggabungan fakulti menjadi Kolej Pengajian 10 bidang, 'Education 5.0 @ UiTM' dan 'Global Learning'.

Roziah sebelum ini adalah Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) UiTM, memangku jawatan nombor satu institusi itu sejak Datuk Prof Emeritus Ir Dr Mohd Azraai Kassim tamat tempoh perkhidmatannya pada 10 Mac lalu.

Roziah adalah wanita pertama dilantik sebagai Naib Canselor UiTM.