KUALA LUMPUR : Dasar Pembinaan Negara 2030 (NCP 2030) bakal dilancarkan dalam usaha memperkasa konsep insfrastruktur lestari dan berkualiti.

Bertemakan "Digitalasi Sektor Pembinaan", Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof menjelaskan ia adalah seiring dengan usaha meningkatkan kepenggunaan teknologi dalam proses kerja-kerja pembinaan sama ada sebelum, semasa dan selepas.

Berucap pada Sidang Kemuncak Keusahawanan dan Ekonomi Asia pada Khamis, Fadillah turut menyatakan bahawa sektor pembinaan negara ini bergerak seiring Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) melalui pelan strategi NCP 2030.

"Ketika kita menerapkan konsep infrastruktur lestari dan berkualiti, Kementerian Kerja Raya Malaysia akan melancarkan Dasar Pembinaan Negara 2030 (NCP 2030) dengan tema "Digitalisasi Sektor Pembinaan" bagi mempercepat penggunaan teknologi dalam semua proses kerja sebelum, semasa dan selepas pembinaan.

"Sektor pembinaan Malaysia akan bergerak seiring dengan Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) melalui teras strategik NCP 2030 yang sejajar dengan inisiatif lain termasuk Shared Prosperity Vision 2030 (SPV 2030) untuk membantu Malaysia mencapai pertumbuhan yang mampan merangkumi kesaksamaan dan pengagihan yang adil di antara kumpulan pendapatan, etnik dan wilayah.

"Seperti yang dinyatakan dalam NCP 2030, Kementerian secara berterusan mempromosikan lestari pembangunan sepanjang kitaran hidup pembinaan dengan menangani masalah persekitaran seperti perancangan pembangunan pelaksanaan reka bentuk, perolehan hijau, kaedah pengurusan pembinaan, operasi dan penyelenggaraan aset, pengurusan aset, pengubahsuaian dan perobohan struktur dan pengembangan karbon rendah," katanya.

Pada masa sama, beliau memaklumkan kerajaannya terus komited untuk membangun infrastruktur lestari melalui penggunaan alat penarafan hijau seperti penarafan Alat Pengurangan Karbon dan Kelestarian Alam Sekitar Malaysia (MyCrest).

"Penggunaan penilaian ini alat sangat penting untuk memastikan bahawa kita mengekalkan pelepasan karbon pada tahap minimun berusaha untuk memenuhi keperluan projek.

"Pemarkahan Produk Hijau Standard Sistem (GPSS) juga tersedia untuk mendukung inisiatif  Perolehan Hijau Kerajaan (GGP) yang bertujuan untuk mempromosikan perolehan produk hijau dan
teknologi di Malaysia," jelasnya.

Fadillah turut menjelaskan matlamat utama kementeriannya adalah menyediakan projek infrastruktur yang akan memberi manfaat kepada semua rakyat Malaysia dengan mengembangkan kemudahan dan kemudahan untuk peningkatan
rakyat.

Ini termasuk menjaga dan membina jalan raya dan bangunan persekutuan, meningkatkan mobiliti dan hubungan untuk memudahkan pertumbuhan ekonomi.

"Dengan usaha berterusan ini, Kemeneterian teguh bersama Wawasan Kemakmuran Bersama 2030
khususnya Teras Strategik 5 yang mempromosikan kesejahteraan sosio-ekonomi dengan menjadikan rakyat salah satu elemen terpenting yang berterusan dalam perkembangan ekonomi," ujarnya.