ALOR SETAR: Operasi anak syarikat Perbadanan Menteri Besar (MBI) Kedah, Kedah Agro Holdings Berhad (KAHB) telah ditamatkan bagi membolehkan syarikat itu melunaskan tunggakan gaji dan hutang yang diwarisi sejak sekian lama.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkata, KAHB tidak boleh ditutup serta-merta biarpun menanggung kerugian kerana masih terikat kepada komitmen tertentu.

Menurutnya, ini kerana syarikat itu masih perlu menyelesaikan hutang selain memiliki aset dan beberapa liabiliti.

“Sudah dimaklumkan sebelum ini, syarikat tersebut tidak berdaya maju. Diputuskan untuk penamatan operasi yang sepatutnya sudah lama dibuat. Biarpun sudah terlewat kita buat (tutup operasi) juga.

“KAHB bukan ditutup, hanya tamatkan operasi. Masih ada aset-aset, liabiliti, malah ada hutang lagi. Jadi tak boleh tutup, hanya menamatkan operasi. Kena ada lagi orang sebab nak bayar hutang, aset ada lagi, liabiliti ada. Kena ada orang tunggu situlah,” katanya pada sidang akhbar selepas program Cahaya Ramadan Yayasan TM bersama anak yatim di Pekan Rabu, di sini pada Sabtu.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berkenaan surat tular berkaitan notis penamatan perkhidmatan kakitangan KAHB yang diputuskan dalam Mesyuarat Khas Ahli Lembaga Pengarah yang bersidang pada 17 Mac lalu.

Surat berkenaan menyebut penamatan perkhidmatan pekerja tersebut berkuat kuasa 31 Mac dan bayaran ganti rugi adalah mengikut terma pelantikan. Syarikat juga akan membayar tunggakan gaji serta faedah yang termaktub dalam peruntukan undang-undang.

Sanusi yang juga Pengerusi MBI Kedah berkata, jumlah sebenar hutang yang ditanggung KAHB tidak dapat didedahkan namun syarikat berkenaan akan berusaha melunaskannya.

“Jumlahnya (hutang) saya tak tahu. Itu aktiviti syarikat kena tanya mereka. Yang saya tahu terlalu banyak dan tak mampu melangkah lagi,” ujarnya.

Ditanya sama ada kerajaan negeri akan membantu KAHB melangsaikan hutang termasuk tunggakan gaji pekerja, Sanusi tegaskan, tiada keperluan berbuat demikian.

“Tak boleh, kerajaan negeri tak boleh buat macam itu, itu kerja orang terdahulu. GLC yang tak berdaya maju, polisi saya adalah tutup. Tak salah kan?

“Ada orang kasihan, namun daripada dua juta rakyat Kedah nak jaga 24 orang buat apa, saya ulang banyak kali dah sampaikan orang marah, sedangkan saya cakap yang benar,” katanya.

KAHB menjadi perhatian setelah tular di media sosial surat bertarikh 12 Februari 2024, yang dihantar kepada Biro Pengaduan Awam Negeri Kedah berhubung tunggakan gaji kakitangan KAHB yang didakwa tidak dibayar sehingga sembilan bulan.

Sebelum ini, Menteri Sumber Manusia, Steven Sim berkata, KAHB akan membayar RM 560,000 gaji semasa dan tunggakan setelah ketetapan itu diputuskan dalam Mesyuarat Lembaga Pengarah KAHB.

*Artikel asal yang disiarkan di Sinar Harian