MUKAH: Tiada lagi kegusaran buat masyarakat di sekitar daerah Mukah yang kini memiliki sebuah lapangan terbang baharu dilengkapi dengan kemudahan fasiliti canggih dan mula beroperasi hari ini.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong berkata, pengoperasian Lapangan Terbang Baharu Mukah itu juga merealisasikan hasrat kerajaan dalam membina imuniti kelompok menerusi Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK).

"Pengoperasian lapangan terbang baharu ini akan mempercepat dan memudahkan akses pembekalan vaksin COVID-19 ke kawasan-kawasan pedalaman," ujarnya dalam satu kenyataan.

Sebagai permulaan, penerbangan komersial pertama akan dikendalikan syarikat penerbangan Malaysia Airlines MH 3553 yang berlepas dari Lapangan Terbang Miri pada pukul 8 pagi dan mendarat di Lapangan Terbang Mukah pada pukul 9.10 pagi.

Seterusnya, penerbangan kedua pula berlepas dari Mukah pada jam 9.30 pagi menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching yang mendarat pada pukul 10.15 pagi.

Lapangan terbang baharu itu juga akan dapat mendaratkan pesawat jenis ATR berbanding hanya Twin Otter sebelum ini.

Jelas beliau lagi, reka bentuk Lapangan Terbang Baharu Mukah dilengkapi dengan bangunan terminal baharu seluas 3,125 meter persegi, landasan sepanjang 1,500 meter dan lebar 30 meter, apron, taxiway selebar 15 meter dan tempat letak kenderaan awam dengan kapasiti 100 buah kereta, 20 buah motosikal termasuk 20 teksi serta dua bas.

"Lapangan Terbang Baharu Mukah juga menempatkan Menara Kawalan Trafik Udara, Pejabat Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM), Jabatan Metrologi (MET) dan bangunan Jabatan BOMBA.

"Selain itu, Lapangan Terbang Baharu Mukah juga dilengkapi dengan sistem Wind & Runway Visual Range (WRVR) dan sistem navigasi radio Doppler VHF Omnidirectional Range (DVOR) serta sistem pencahayaan pendekatan sederhana," katanya.

Pengoperasian lapangan terbang itu juga menyokong pembangunan Sarawak Government’s Economic Plan for SCORE (Sarawak Corridor of Renewable Energy) di samping menggalakkan pertumbuhan ekonomi daerah Mukah dengan memudahkan pergerakan sektor perdagangan dan eksport pertanian, perikanan, makanan dan produk tempatan iaitu sagu, nanas tempatan (sawit) dan umai.

Untuk rekod, lapangan tersebut dibina dengan kos sebanyak RM360 juta dan diharap menyokong pembangunan daerah Mukah sebagai hab pendidikan, pusat penyelidikan, pembangunan serta Taman Perindustrian Matadeng.