SUBANG: Operasi kedua pembenihan awan di Empangan Teluk Bahang dan Empangan Air Itam di Pulau Pinang dijalankan hari ini, sebulan selepas operasi pertama dijalankan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah, Sarawak dan Tugas-tugas Khas) Datuk Armizan Mohd Ali berkata, operasi tersebut dijalankan berikutan paras air di kedua-dua empangan itu yang kurang mencukupi.

Operasi tersebut merupakan pendekatan proaktif yang dijalankan bersama beberapa agensi iaitu Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), Jabatan Meteorologi Malaysia (MET Malaysia), Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan kerajaan negeri Pulau Pinang.

"Ini langkah proaktif di pihak kita selain daripada permohonan daripada kerajaan negeri kerana kapasiti air di dua empangan ini berada di bawah paras yang kondusif dan kurang mencukupi.

"Penilaian mencukupi ialah kapasiti perlu berada pada paras 50 peratus ke atas.

"Laporan terkini yang kita terima, kapasiti Empangan Air Itam pada paras 44.68 peratus dan Empangan Teluk Bahang pada paras 44.4 peratus.

"Kerana itu kita ambil tindakan proaktif, kita tidak mahu tunggu keadaan menjadi serius, maka kita laksanakan operasi pembenihan kali kedua," katanya ketika hadir di Pangkalan Tentera Udara Malaysia (TUDM), Subang bagi menyertai operasi pembenihan awan di Empangan Teluk Bahang dan Empangan Air Itam.

Turut hadir ialah Ketua Pengarah MetMalaysia, Muhammad Helmi Abdullah dan Ketua Pengarah NADMA, Datuk Khairul Shahril Idrus.

Armizan juga berkata mana-mana kerajaan negeri boleh membuat permohonan untuk operasi pembenihan awan dijalankan di negeri masing-masing.

Semua permohonan akan dinilai oleh MetMalaysia dan akan dilaksanakan secepat mungkin.

Dalam pada itu, Armizan turut memaklumkan sebanyak enam sungai sudah dikenal pasti berpotensi untuk dijalankan operasi pembenihan awan seterusnya.

Enam sungai itu ialah Sungai Muda, Sungai Kedah, Sungai Melaka, Sungai Kelantan, Sungai Klang, dan Sungai Similajau.

"Ia sebagai langkah mitigasi bagi membantu sektor pertanian yang terkesan dengan fenomena rejim cuaca yang hadir bersama Monsun Barat Daya, yang diketahui membawa cuaca panas dan kering serta kurang taburan hujan di kawasan terlibat," ujarnya.