Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan melancarkan operasi besar-besaran memburu pendatang tanpa izin (PATI) bermula 21 Jan ini.

Menterinya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata operasi melibatkan Jabatan Imigresen, polis dan RELA itu akan bermula selepas Program Khas Pengurusan PATI (PKPP) berakhir pada 20 Jan.

PATI yang ditahan akan dihantar pulang ke negara asal dan kos ditanggung oleh pekerja, majikan atau kedutaan, katanya dalam sidang media selepas Pelancaran I-Kad Pekerja Asing, di Putrajaya, Khamis.

Ahmad Zahid berkata perkara itu sudah dibincangkan dengan kedutaan yang berkenaan.

Menurut beliau, semua PATI yang ditahan akan melalui proses pendaftaran biometrik, iaitu cap jari mereka diambil bagi memastikan PATI terbabit tidak memasuki semula negara ini menggunakan identiti lain.

Ahmad Zahid meminta majikan memanfaatkan sepenuhnya tempoh 10 hari ini memandangkan PKPP tidak akan dilanjutkan.

"Jangan tunggu hari terakhir dan pejabat imigresen sesak baru nak buat permohonan kononnya tidak cukup masa. Kami telah memberi tempoh yang secukupnya," katanya.

Menurut Ahmad Zahid, dalam tempoh lebih dua bulan PKPP berlangsung, Pusat Kelulusan Setempat (OSC) KDN hanya menerima 3,951 permohonan daripada majikan setakat ini.

Menerusi PKPP, majikan yang mendakwa ditipu oleh ejen atau orang tengah semasa Program 6P boleh mengemukakan rayuan berhubung kedudukan pekerja asing mereka. --BERNAMA