KUALA LUMPUR: Pahang mempunyai kelebihan dari segi kawasan tanah yang luas dan aset dilapangan untuk gerakkan usaha peralihan hijau.

Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah populasi 1.6 juta penduduk di Pahang turut beri kelebihan dalam usaha menyampaikan maklumat dengan berkesan.

“Kelebihan Pahang ialah saiz. Negeri Pahang sama luas dengan negara Belanda. Perbezaannya, populasi kita 1.6 juta orang manakala Belanda 17 hingga 18 juta orang.

“Maka, kita merupakan antara tempat yang unik di dunia dengan populasi yang tidak ramai. Populasi rendah bermakna masalah juga kurang. Kita boleh pastikan lebih ramai faham (mengenai isu perubahan iklim) dan mempercepatkan peralihan (hijau).

“Kita sudah ada aset-aset tersedia seperti hutan. Hutan kita (Pahang) adalah yang paling luas di Semenanjung Malaysia selepas Sabah dan Sarawak.

"Sungai kita paling panjang dan kita ada biodiversiti yang paling pelbagai; termasuk harimau Malaya dan Gajah. Kita sudah ada aset dilapangan, hanya perlu digerakkan,” titah baginda.

Baginda bertitah demikian dalam program Agenda AWANI pada Rabu.


Pada April, Bernama melaporkan Pahang menggazetkan 1,340 kilometer persegi hutan di Gunung Aais dan Tekai Tembeling sebagai Taman Negeri dengan tambahan 400 kilometer persegi, sebagai usaha memelihara biodiversiti negara.

Langkah berkenaan bagi melindungi habitat asal dan meningkatkan populasi Harimau Malaya, gajah, tapir dan seladang.