MELAKA: Tiada studio, di rumah pun boleh. Demikian semangat tinggi ditunjukkan enam artis tarian kebudayaan etnik Chetti berumur antara 15 dan 23 tahun, demi memastikan tarian tradisi mereka terus berkembang lebih-lebih lagi ketika aktiviti kebudayaan dan pelancongan terhenti akibat pandemik COVID-19.

Kumpulan penari tersebut tidak kisah menjadikan rumah seorang daripada anggotanya di Kampung Chetti, Gajah Berang, di sini, sebagai tempat latihan dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan, selepas tidak dapat berlatih di Studio Jabatan Kebudayaan dan Kesenian (JKKN) Melaka seperti kebiasaan.

Artis Budaya Kejurulatihan Tari JKKN Melaka, Wan Kamlzaman Mohd Saidi, 48, berkata kumpulan penari itu juga menggunakan medium dalam talian untuk berbincang serta bertukar idea, dan hanya baru-baru ini saja mereka berpeluang berlatih di studio sebaik sahaja Melaka beralih ke Fasa Kedua Pelan Pemulihan Negara (PPN) pada 4 Sept lepas.

"Banyak yang terpaksa kami adaptasi dan lakukan perubahan termasuk mengadakan latihan hanya pada setiap Sabtu selama kira-kira empat jam. Namun, jika ada keperluan seperti permintaan mengadakan persembahan khas untuk kerajaan negeri, kita akan tambah masa latihan.

"Meskipun berdepan banyak kekangan, namun hasil komunikasi dan usaha berterusan, mereka berjaya menampilkan persembahan di pertandingan dondang sayang secara hibrid baru-baru ini, iaitu persembahan pertama sejak dua tahun lepas," katanya ketika dihubungi Bernama.

Mengulas lanjut mengenai kelangsungan tarian tradisi Chetti, etnik minoriti yang lahir hasil daripada perkahwinan campur antara pedagang India dan penduduk setempat, Kamlzaman berkata walaupun ahlinya tidak ramai, tetap mempunyai tempat istimewa dalam kalangan masyarakat.

Katanya, pada asalnya kumpulan penari tersebut terdiri daripada orang lama, namun sedikit demi sedikit beliau cuba melibatkan golongan muda sebagai pewaris seni tersebut pada masa akan datang.

Beliau yang berpengalaman 10 tahun sebagai jurulatih tarian di JKKN Melaka bagi Program Bimbingan Seni Budaya (PBSB), mengakui generasi muda hari ini lebih dipengaruhi muzik moden seperti K-pop, balada, Bollywood dan sebagainya, membuatkan mereka kurang minat kepada tarian kebudayaan termasuk tarian Chetti.

"Kita akui arus muzik moden berkembang pesat di negara ini yang sedikit sebanyak memberi impak kepada seni dan tradisi tempatan. Namun, ia bukan jadi halangan untuk kami terus berusaha dengan pelbagai cara bagi mengekalkan seni tari ini agar tidak pupus.

"Kita juga berbangga apabila generasi muda Chetti tidak lupa asal usul mereka, lebih-lebih lagi apabila kelompok etnik ini hanya terdapat di Melaka. Anak-anak muda Chetti telah diasuh sejak kecil oleh keluarga mereka untuk mempertahankan kebudayaan Chetti, termasuk tarian," katanya.

Kamlzaman berkata antara inisiatif dilakukan bagi menghidupkan minat terhadap tarian itu ialah dengan menambah elemen muzik yang lebih menarik dan bersesuaian dengan generasi muda, selain berusaha mencari penari baharu sebagai pelapis pada masa hadapan.

"Di samping itu, aspek pola lantai juga diolah mengikut kesesuaian tarian dan saya cuba elak daripada menggunakan gaya yang susah kerana anak-anak muda Chetti tidak terdedah dengan banyak pergerakan," jelasnya.

Untuk pemilihan lagu, beliau berkata memandangkan etnik tersebut fasih berbahasa Melayu, jadi tiada masalah untuk mereka menghayati lagu-lagu tradisional dan lama seperti Pegang Pegang Tali yang dinyanyikan S. Ahmad dan S. Rohani, Sekuntum Mawar Merah oleh Lata Mangeshkar serta lagu Serampang Laut yang popular dalam kalangan kaum Chetti.

"Dari segi pakaian pula, kami mengekalkan pemakaian busana Chetti iaitu kebaya pendek atau kebaya nyonya. Pakaian etnik Chetti memang mempunyai persamaan dengan orang Melayu," katanya.

-- BERNAMA