KUALA LUMPUR: Isu gaji minimum yang dibangkitkan di Dewan Rakyat pada Selasa menyebabkan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan dan bekas menteri portfolio yang sama semasa pemerintahan Pakatan Harapan (PH) bertikam lidah pada sesi petang.

M Kulasegaran (PH - Ipoh Timur) yang menjawat jawatan tersebut sebelum ini mempersoalkan mengapa kerajaan masih belum lagi menaikkan kadar gaji minimum.

Tegasnya, semasa zaman pemerintahan PH, kerajaan pada waktu itu menaikkan gaji minimum sebanyak RM100 untuk setiap tahun.

Begitupun, kenyataan itu disanggah Saravanan yang mendakwa Kulasegaran memutar belit kenyataan, dalam manifesto PH menjanjikan gaji minimum RM1,500 namun selepas itu dikatakan dinaikkan RM100 setiap tahun pula.

“Kalau ikut pendirian saya, saya cukup bersimpati kepada warga kerja tapi perkara ini perlu diperhalusi secara mendalam. Apa yang Yang Berhormat (Kulasegaran) sebut itu betul, permintaan untuk naikkan sedikit gaji minimum.

“Tapi kalau ikut manifesto (PH) nak naikkan kepada RM1,500 tapi tak tunaikan janji, lepas itu putar belit kata naik RM100 setiap tahun. Kalau saya pembangkang, senang saja saya boleh kata naikkan gaji.

“Tapi keadaan hari ini, sebagai kerajaan bertanggungjawab, kita perlu kaji kelembapan ekonomi. Pemain industri menderita,” katanya pada Sesi Penggulungan Kementerian Sumber Manusia di Dewan Rakyat.
Ikuti perkembangan dan corat-coret sidang Parlimen di sini


Ketika Saravanan sedang menjawab soalan dibangkitkan, Kulasegaran sempat bersuara, membetulkan apa dikatakan menteri tersebut berkaitan gaji minimum semasa zaman PH.

Menurutnya, janji kenaikan sehingga RM1,500 itu adalah untuk tempoh lima tahun, bersamaan kenaikan RM100 pada setiap tahun.