KUALA LUMPUR: Syed Saddiq Syed Abdul Rahman percaya dasar pendidikan yang bertujuan memastikan semua pelajar mencapai kecekapan dalam sekurang-kurangnya tiga bahasa (termasuk bahasa Malaysia dan Inggeris) adalah penting untuk meruntuhkan tembok dan membina jambatan antara masyarakat di negara ini.

Presiden Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA) itu berkata, dasar pendidikan khususnya dasar berkaitan bahasa sentiasa menjadi isu rumit dan sensitif di Malaysia kerana masa lalu negara yang rumit.

Bagaimanapun, beliau yakin rakyat boleh bersatu walaupun berbilang budaya dan bahasa malah elemen tersebut merupakan kekuatan untuk masyarakat Malaysia.

Tegas Syed Saddiq, tidak kira bangsa, membina jambatan antara masyarakat, mempelajari budaya dan bahasa antara satu sama lain penting untuk pepaduan tetapi juga pembangunan negara.

"Mesej yang mengatakan bahawa rakyat Malaysia adalah rakyat yang yakin, melihat semua bahasa yang dituturkan oleh semua rakyat Malaysia sebagai bahasa mereka sendiri.

"Dengan semangat itu, saya berharap untuk mendengar perkara yang sama daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak lama lagi," kata Ahli Parlimen Muar itu dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Perdana Menteri mengenai cadangan kepada pemimpin ASEAN untuk mengiktiraf bahasa Malaysia sebagai bahasa kedua ASEAN.

Ismail Sabri juga mengumumkan bahasa Malaysia akan digunakan pada majlis rasmi kerajaan di luar negara apabila bahasa Inggeris bukan bahasa kebangsaan negara tuan rumah.

Bahkan, Perdana Menteri juga menggunakan bahasa kebangsaan dalam lawatan rasminya ke Kemboja baru-baru ini.

"Secara prinsip, saya tidak percaya ada yang salah dengan usaha memperkukuh penguasaan bahasa Malaysia. Ia adalah sebahagian daripada warisan Malaysia yang kaya dan pelbagai yang harus diraikan.

“Bagaimanapun, saya mengakui, saya melihat perkembangan ini dengan sedikit syak wasangka.

"Saya khuatir bahawa gerak isyarat ini hanyalah langkah-langkah tanda untuk tujuan mendapatkan sokongan dalam tahun pilihan raya, tanpa visi atau falsafah sebenar untuk bahasa di negara yang kompleks seperti Malaysia," katanya dalam hantaran yang dikongsi di akaun Facebook rasminya.

Mengulas lanjut, Syed Saddiq berkata, bahasa Inggeris adalah bahasa perdagangan antarabangsa dan penguasaan dalamnya sudah pasti antara keperluan terpenting bagi rakyat Malaysia untuk mengakses peluang di seluruh dunia.

"Menurut Indeks Kemahiran Bahasa Inggeris EF 2021, Malaysia berada di kedudukan ke-28 daripada 112 negara di seluruh dunia, seseorang mungkin melihat kedudukan ini dan berbangga kita berada 'hanya' di belakang Singapura dan Filipina dalam Asia.

“Walau bagaimanapun, kita harus ingat bahawa persaingan untuk bakat, pekerjaan dan pelaburan dalam dekad akan datang akan semakin global.

"Dengan populasi hanya 33 juta orang, adalah penting bahawa rakyat Malaysia dilengkapi dengan setiap alat yang mungkin untuk mengeksport idea, penyelesaian dan barangan inovatif dengan cepat dan mudah ke seluruh dunia.

"Kita tidak boleh menutup mata terhadap fakta di lapangan. Penguasaan dalam bahasa Inggeris dianggap sebagai kualiti penting yang dicari oleh syarikat di Malaysia apabila melihat melalui permohonan pekerjaan dan selalunya menjadi sebab yang disebut untuk tanggapan pengangguran graduan Malaysia di sektor swasta," jelasnya lagi.

Sehubungan itu, Syed Saddiq berkata, kerajaan yang serius untuk membantu rakyat Malaysia mengatasi halangan bahasa kepada peluang ekonomi yang lebih besar mesti mempunyai rancangan untuk menangani isu ini.

"Bahasa Malaysia (dan pelbagai sepupunya seperti bahasa Indonesia) dituturkan oleh kira-kira 300 juta orang di rantau ini.

"Bahasa Cina Mandarin adalah antara bahasa yang paling banyak digunakan di dunia. China sahaja mempunyai populasi kira-kira 1.4 bilion dan tidak lama lagi akan menjadi ekonomi terbesar di dunia. Hindi dan Tamil dituturkan secara kolektif oleh kira-kira setengah bilion orang di seluruh dunia.

"Kepelbagaian Malaysia bukan sekadar aset kerana ia membantu kita membuat iklan pelancongan. Ia lebih daripada sekadar slogan untuk mengatakan bahawa kepelbagaian adalah kekuatan kita.

“Malaysia mempunyai permaidani yang kaya dengan budaya dan bahasa. Ia adalah satu peluang yang terlepas bagi negara ini untuk tidak memanfaatkan kekayaan dan warisan ini untuk meletakkan Malaysia untuk berjaya di persada global," tambahnya.