PUTRAJAYA: Pihak berkuasa tempatan (PBT) dan badan-badan berkanun mempunyai kuasa untuk mengeluarkan kompaun kepada individu yang melanggar prosedur operasi standard (SOP), kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba.

Menurut beliau, kuasa tersebut diberikan di bawah Seksyen 25 Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021, yang berkuat-kuasa 11 Mac ini.

"Sebelum ini kita telah menandatangani pegawai yang diberi kuasa untuk membuat pengawasan dan pengawalan termasuk memberi kompaun.

"Dulu kompaun polis dan pegawai Kementerian Kesihatan (KKM) sahaja, tetapi dengan adanya Ordinan Darurat, kompaun boleh dikeluarkan oleh PBT seperti di restoran, tempat-tempat berkaitan termasuk pasaraya, kilang dan juga asrama-asrama. PBT akan diberikan tugas," katanya dalam sidang media, di sini pada Rabu. 



[SIDANG MEDIA] Menteri Kesihatan dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri

Langkah tersebut, kata beliau, sebagai salah satu usaha untuk menguatkuasa pematuhan SOP bagi meningkatkan keberkesanan penguatkusaan.

Ia sekali gus membendung penularan COVID-19 dalam tempoh Proklamasi Darurat.

Di bawah Ordinan tersebut, kadar kompaun asal turut dipinda daripada tidak melebihi RM1,000  kepada tidak melebihi RM10,000 bagi individu.

Sementara, tidak melebihi RM50,000 dikenakan kepada pertubuhan perbadanan.

BACA: Potong barisan untuk divaksinasi? Denda sehingga RM50,000 menanti!