Sektor perladangan terutamanya kelapa sawit dan getah yang merupakan dua penyumbang utama kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) bagi industri pertanian amat memerlukan tenaga kerja ketika ini untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran.

Ini berikutan permintaan tinggi, terutamanya terhadap sarung tangan getah, ketika dunia memerangi pandemik COVID-19.

Pada 31 Mac, 2020, dianggarkan terdapat lebih daripada 500,000 pekerja terlibat dalam sektor ini dan sektor kelapa sawit mempunyai pergantungan paling tinggi kepada pekerja asing iaitu sebanyak 77 peratus terutamanya dari Indonesia dan Bangladesh.

Laporan oleh Lembaga Minyak Sawit Malaysia menunjukkan bahawa sektor kelapa sawit berdepan kekurangan 31,387 tenaga pekerja manakala dalam sektor getah pula Persatuan Pengeluar Sarung Tangan Getah Malaysia (MARGMA) berkata ia memerlukan sekurang-kurangnya 25,000 tenaga kerja tambahan.

Meskipun langkah ke arah automasi, Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Minyak Sawit Malaysia (MPOA) Datuk Mohd Nageeb Abdul Wahab berkata sektor kelapa sawit masih bergantung kepada tenaga kerja asing terutamanya bagi kerja memotong buah yang merupakan teras dalam sektor tersebut.

"Kami meminta kerajaan untuk membantu kami mendapatkan rakyat Malaysia yang menganggur yang terkesan akibat daripada pandemik itu untuk datang dan bekerja dengan kami

''Bagaimanapun sambutan dalam kalangan rakyat tempatan masih kurang memberangsangkan,'' katanya kepada media semasa acara Invest Malaysia 2020 - Virtual Series 2, di sini, pada Isnin.

Mohd Nageeb berkata dengan tambahan jumlah pekerja, industri boleh menghasilkan lebih banyak minyak sawit mentah (MSM), syarikat mendapat pendapatan tambahan yang seterusnya boleh digunakan untuk membeli dan menggunakan lebih banyak baja bagi meningkatkan hasil pengeluaran.

Menurutnya, usaha meningkatkan hasil minyak sawit adalah penting kerana Malaysia berjanji untuk mengehadkan kawasan penanaman sawitnya kepada 6.5 juta hektar menjelang 2023.

Terdahulu dalam pembentangan beliau, Mohd Nageeb berkata sektor perladangan membayar cukai terbesar kepada kerajaan, oleh itu, ia berharap kerajaan boleh meluluskan permintaannya bagi mendapatkan pekerja tambahan.

Bagi sektor getah, Naib Presiden MARGMA Dr Supramaniam Shanmugam berkata industri sarung tangan getah negara diunjur menghasilkan tambahan 20 bilion pasang sarung tangan atau 17 peratus pertumbuhan pengeluaran tahun ini pasca COVID-19.

Ini, katanya, akan membantu menyumbang sejumlah 220 bilion sarung tangan.

"Hasil eksport kita dijangka merekodkan RM21.8 bilion tahun ini disokong oleh permintaan berterusan terhadap sarung tangan di seluruh dunia.

"Kita menjangka Malaysia membekalkan kira-kira 67 peratus atau 220 bilion kepada permintaan sarung tangan global tahun ini.

"Semasa tempoh sebelum COVID-19, Malaysia merekodkan pertumbuhan pengeluaran antara 12 peratus dan 15 peratus dan semasa COVID-19, industri mencatatkan pertumbuhan 20 peratus," katanya.

Bagi suku pertama 2020, beliau berkata industri sarung tangan tempatan menjual 55 bilion sarung tangan dan daripada jumlah itu, 99.6 peratus dieksport.

Dr Supramaniam berkata industri sarung tangan tempatan melabur antara RM600 juta hingga RM1 bilion setahun bagi pengembangan organik susulan lonjakan permintaan global pada purata kira-kira 10 peratus hingga 12 peratus tanpa pandemik.

Ketika ini, industri itu menggunakan khidmat 71,800 pekerja yang mana 28,000 adalah pekerja tempatan dan 43,800 pekerja asing.

-- BERNAMA