KUALA LUMPUR:Seorang pelajar Malaysia yang dilaporkan hilang pada 28 Oktober lalu ditemui mati sehari selepas kehilangannya di kawasan berhampiran Daerah Alian, Kaohsiung di Taiwan.

Perkara itu dimaklumkan Kementerian Luar Negeri menerusi satu kenyataan media pada Ahad.

"Kementerian Luar Negeri ingin memaklumkan bahawa pihak berkuasa Taiwan telah mengesahkan identiti pelajar Malaysia yang ditemui mati di kawasan berhampiran Daerah Alian, Kaohsiung pada 29 Oktober 2020.

"Mangsa merupakan pelajar tahun tiga di Universiti Christian Chang Jung di Tainan dan dilaporkan hilang pada 28 Oktober," jelas kenyataan itu.

Kementerian Luar menzahirkan ucapan takziah dan simpati kepada keluarga mangsa dan sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan bagi menghulurkan bantuan konsular kepada keluarga mangsa yang dijadualkan tiba di Taipei pada Ahad.

"Semua pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Taiwan dinasihatkan supaya senantiasa berhati-hati, berwaspada dan menjaga keselamatan diri masing-masing.

"Pelajar dan warganegara Malaysia di Taiwan juga dinasihatkan untuk mendaftarkan diri dengan Pusat Persahabatan dan Perdagangan Malaysia di Taipei," jelas kenyataan itu lagi.