KUALA LUMPUR: Di sebalik keinginan masyarakat perniagaan untuk mendapatkan butiran mengenai cukai barang bernilai tinggi (HVGT), Kementerian Kewangan (MOF) tidak memperkenalkan Rang Undang-undang HVGT dalam sidang Parlimen semasa seperti yang dirancang pada asalnya.

Parlimen ditangguhkan pada hari Rabu selama 19 hari dan akan bersidang semula dari 24 Jun hingga 18 Julai.

Akibatnya, pelaksanaan HVGT tidak lagi berkuat kuasa pada 1 Mei, iaitu tarikh yang dicadangkan semasa ucapan Bajet 2024.

"Nampaknya ia tidak (dilaksanakan pada 1 Mei) akan berlaku," kata seorang perunding cukai mengulas mengenainya, lapor The Edge.

HVGT, sebelum ini dikenali sebagai cukai barang mewah, pertama kali diumumkan dalam Bajet 2023 yang disemak semula yang dibentangkan pada Februari tahun lepas, dengan kadar cukai dijangka berkisar antara 5% hingga 10%.

Sejak pembentangan Bajet 2024, butiran sangat sedikit. MOF masih membisu mengenai kriteria barangan yang akan dikenakan cukai dan masih belum mengumumkan jenis barangan mewah yang akan dikenakan cukai, kecuali barang kemas dan jam tangan yang disebut dalam ucapan belanjawan.

Dalam jawapan bertulis Parlimen pada 29 Feb, MOF menyatakan bahawa rang undang-undang (RUU) berkaitan dengan cadangan HVGT akan dibentangkan dalam sidang parlimen yang baru sahaja selesai, dengan cadangan perundangan berkuat kuasa pada 1 Mei jika diluluskan.

Kerajaan menjangka menjana tambahan RM700 juta setiap tahun daripada HVGT.

Sumber mengatakan bahawa penangguhan RUU itu adalah disebabkan oleh perselisihan pendapat mengenai definisi "barangan bernilai tinggi" serta julat harga barangan yang tertakluk kepada cukai, walaupun dialog dan perundingan berterusan dengan pemain industri runcit dan persaudaraan cukai.

"Terdapat beberapa perundingan dan perbincangan dilakukan tetapi kemudian tidak ada berita selepas itu," kata seseorang yang mengetahui perbincangan itu, kata The Edge lagi.

Ketidakjelasan ini telah menyebabkan peruncit dalam kesusahan selama lebih setahun.

Tukang emas terutamanya telah lantang mengenai cukai, dengan ramai yang mengatakan bahawa ambang yang terlalu rendah akan merosakkan industri.

Mereka juga berkata ramai pelanggan kebanyakannya terdiri daripada golongan pekerja yang menyimpan sehingga membeli barangan seperti emas dan barang kemas sebagai pelaburan atau tujuan perayaan.

Persatuan Emas Malaysia (MGA) baru-baru ini mencadangkan ambang lebih tinggi sebanyak RM50,000 dan kadar cukai 5% untuk barang kemas emas di bawah pelaksanaan HVGT. - DagangNews.com