Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Johor telah mengambil inisiatif mengeluarkan pelan tindakan kontegensi pembelajaran murid bagi sekolah yang terjejas dengan insiden pencemaran udara di Pasir Gudang.

Ia termasuk memastikan guru di sekolah terjejas ini menyediakan jadual ganti terancang selepas insiden bencana.

Langkah itu agar peruntukan masa belajar setahun dipenuhi sebagaimana Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 7, 8 dan 9 tahun 2016.

Pengarahnya, Azman Adnan berkata JPNJ prihatin terhadap kelangsungan pembelajaran murid yang terkesan dengan insiden itu.

"Selain inisiatif ini, terdapat sekolah yang tidak terjejas khususnya di daerah berhampiran iaitu Johor Bahru menerima murid kelas peperiksaan mengikuti sesi pembelajaran di sekolah itu sebagai langkah sokongan kepada murid yang terjejas bencana.

"Malah guru-guru terlibat juga diminta supaya menyediakan bahan pembelajaran alternatif melalui pelbagai medium media seperti kaedah Persekitaran Pembelajaran Maya (VLE), Aplikasi WhatsApp, Telegram, email dan Eduweb TV," katanya dalam satu kenyataan kepada media hari ini.

Jelas Azman, bahan pembelajaran ini disediakan bagi memastikan murid masih dapat memperolehi pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan.

"Selain itu, buku teks, buku latihan dan buku aktiviti serta modul sedia ada yang dibina guru juga dijadikan bahan untuk murid belajar diluar sesi persekolahan formal.

"Ibu bapa dan penjaga boleh memantau dan membimbing murid dalam tempoh sekolah ditutup supaya mereka masih dapat meneruskan proses pembelajaran di rumah.

"JPNJ juga berharap langkah yang telah dan akan diambil pendidik ini khususnya di Pasir Gudang ini akan memberi impak kepada proses pembelajaran murid," menurut kenyataan itu lagi.