KUALA LUMPUR: Tindakan tidak bertanggungjawab sesetengah pihak yang melakukan pembakaran terbuka menyebabkan kualiti indeks pencemaran udara (IPU) di negara ini bertambah buruk.

Justeru, Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar (JAS), Datuk Wan Abdul Latiff Wan Jaffar menasihatkan orang ramai supaya tidak melakukan aktiviti pembakaran terbuka terutama ketika negara dilanda masalah jerebu.

"Kita meningkatkan aktiviti dari segi penguatkuasaan dan aktiviti rondaan harian ke kawasan kawasan harian yang berpotensi berlakunya aktiviti pembakaran terbuka serta kita juga memantau bacaan IPU dari semasa ke semasa.

"Selain itu, Pelan Tindakan Pembakaran Terbuka Kebangsaan dan Pelan Tindakan Jerebu Kebangsaan telah diaktifkan bagi menyelaras tindakan agensi Kerajaan dalam menangani isu pembakaran terbuka," katanya dalam program Buletin AWANI Khas pada Isnin.

Dalam pada itu, beliau menasihatkan semua pemilik tanah  supaya memantau secara rapi kawasan yang mudah terbakar mengambil langkah mencegah pencerobohan pihak tidak bertanggungjawab.

Sementara itu, beliau turut memaklumkan berdasarkan MetMalaysia, subjektori asap jerebu dijangka memberi kesan kepada selatan Semenanjung Malaysia serta Kapit dan Miri, Sarawak dalam tempoh 72 jam bermula 1 hingga 4 Oktober 2023.

"Kualiti udara pada hari ini merosot dengan peningkatan kawasan mencatatkan IPU tidak sihat terutama di kawasan pantai barat Semenanjung Malaysia yang disebabkan bawaan angin asap jerebu yang masuk ke negara kita, Sarawak merekodkan bacaan sederhana sehingga jam 10 pagi ini, walaupun kemungkinan terdapat risiko berlaku kebakaran yang menyebabkan jerebu," katanya.

Berdasarkan kemas kini laman sesawang Sistem Pengurusan Indeks Pencemaran Udara Malaysia (APIMS) sehingga petang ini, Cheras mencatatkan IPU tertinggi dengan 164, diikuti Petaling Jaya, Shah Alam dan Banting masing-masing 157; Putrajaya (156); Batu Muda dan Johan Setia (153); serta Klang (152).

Bacaan udara tidak sihat turut dicatatkan di Negeri Sembilan, melibatkan tiga stesen iaitu Nilai (163); Seremban (158); dan Port Dickson (156).

Dua stesen di Melaka, iaitu Bukit Rambai dan Alor Gajah, masing-masing merekodkan bacaan IPU 153 dan 138,Seberang Jaya, Pulau Pinang (107); Taiping, Perak (137); dan Tangkak, Johor (104).

Bacaan IPU 0-50 dikategorikan sebagai baik; 51-100 sederhana; 101-200 tidak sihat; 201-300 sangat tidak sihat; 301-400 berbahaya; 401-500 sangat bahaya, dan bacaan lebih 501 menandakan kecemasan.