Apabila golongan B40 dan miskin tegar berasa selesa hidup dalam kesempitan, itu adalah berita buruk dan kegagalan bagi pembuat dasar.

Itu tegas Penyelidik Kanan DM Analytics, Zouhair Rosli yang terlibat secara langsung dalam kajian dijalankan Tabung Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) dan Dana Populasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNFPA) yang menerbitkan laporan Families On The Edge – Siri Ogos 2020.

Kajian itu melibatkan 500 isi rumah berpendapatan rendah di beberapa buah Projek Perumahan Rakyat (PPR) sekitar Kuala Lumpur sejak Disember 2019 hingga berakhirnya Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Mei lalu.

“Kami membuat temubual mengenai kesejahteraan sebab ingin mengetahui daripada mulut mereka sendiri macam mana mereka gambarkan kehidupan mereka dan salah satu yang ditanya ialah adakah responden mengalami tekanan hidup dalam keadaan sempit di PPR?

“PPR memang sempit, ada juga yang hidup lebih daripada dua generasi maksudnya hidup dengan datuk dan nenek mereka.

“Jawapan yang kami terima ialah mereka sudah biasa hidup dalam keadaan sempit dan tidak tertekan mengenai perkara itu,

"Mereka hanya tertekan dengan keadaan kewangan bermaksud bagi saya ini adalah salah satu berita yang paling buruk untuk pembuat dasar kerana kegagalan memberikan apa yang sepatutnya mereka dapat,” katanya lagi.


Beliau berkata demikian dalam temubual eksklusif bersama dengan Astro AWANI dalam program AWANI Pagi yang membincangkan mengenai laporan Families On The Edge – Siri Ogos 2020, pada Rabu.

Selain kesempitan rumah, kajian itu juga menyatakan telur dan mi segera adalah dua makanan ruji buat keluarga yang tinggal di beberapa buah PPR sekitar Kuala Lumpur.

Mengulas lanjut, Zouhair berharap isu yang membelenggu sosio ekonomi dan kehidupan golongan B40 dan miskin tegar ini tidak hanya dibincangkan semasa krisis kesihatan COVID-19 sebaliknya, dibincangkan secara berterusan.

“Ini kerana golongan ini telah lama menghadapi kesempitan hidup, menjalani kehidupan dalam keadaan yang serba-serbi kekurangan,” jelasnya.

Menyentuh mengenai Program Bantuan kerajaan untuk memperkasakan B40 pula, beliau berkata, karenah birokrasi menjadi punca mengapa inisiatif yang dirancang tidak mencapai objektif dan kurang keberkesanannya.

“Masalah birokrasi yang kita hadapi sekarang kita perlu sedar apabila membuat sesuatu program ia perlu fokus kepada objektif program itu, jika birokrasi terlalu menekan serta melambatkan apa yang kita mahu hasilnya tidak memuaskan.

“Mengambil contoh, TEKUN Nasional, daripada 14 dokumen yang harus dikemukakan kini hanya perlu berikan empat sahaja dan apabila sudah mendapat bantuan barulah dokumen lain akan diminta,” jelas beliau.


Sebelum ini, laporan Ketua Audit Negara Tahun 2018 Siri 3 mendedahkan Program Khas bagi kumpulan B40 dikenali sebagai Program Peningkatan Kapasiti dan Kapabiliti Kumpulan Khusus (PPKK) tidak diurus dengan baik oleh agensi-agensi yang terlibat.

Terdapat kelompongan dalam program ini seperti pengurusan kewangan yang lemah, kelulusan dan pengagihan dana yang perlahan serta banyak lagi yang menjurus kepada kelewatan pelaksanaan program yang menjejaskan keberkesanan program.

“Kita ada banyak program kalau tidak silap saya lebih 100 merentasi pelbagai agensi untuk golongan B40 tetapi jika orang yang melaksanakannnya masih lagi tidak betul, buat program banyak mana sekalipun tidak efektif.

“Sama konsepnya dengan kontrak kepada bumiputera, kita bagi kepada bumiputera kawan-kawan kita, kita bagi kepada bumiputera yang ada surat sokongan walhal kita perlu bagi kepada bumiputera yang benar-benar layak,” ujar beliau.