JOHOR BAHRU: Seorang pemilik syarikat pengurusan acara dihadapkan di Mahkamah Majistret Johor Bahru, pada Rabu atas pertuduhan membuat ugutan jenayah dan ancaman bunuh terhadap kumpulan rock Indonesia, Radja, pada malam sabtu lalu.

Bagaimanapun, tertuduh, C.S. Muremthiran mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Hidayatul Syuhada Shamsudin.

Berdasarkan kertas pertuduhan, lelaki berusia 37 tahun itu didakwa telah melakukan ugutan jenayah, dengan mengancam mahu membunuh Ian Kasela, 49, Seno Aji Wibowo, 37, dan Mouldyanshah Mulyadi, 49, dengan niat menyebabkan ketiga-tiga mereka berasa cemas.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di dalam bilik rehat artis, Stadium Arena Larkin, Jalan Dato Jaafar, Johor Bahru, sekitar 11 malam, pada 11 Mac lalu.

Pendakwaan terhadap tertuduh dijalankan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa raya, Sharifah Natasha Syed Ahmad manakala tertuduh diwakili peguam Amarpreet Singh.

Mahkamah kemudiannya membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM4,000 dengan seorang penjamin selain menetapkan 3 Mei depan sebagai tarikh sebutan semula kes.

Sabtu lalu, Kumpulan muzik terkenal Indonesia, Radja Band menzahirkan rasa kekecewaan selepas menerima ancaman bunuh selepas selesai mengadakan konsert di Stadium Tertutup Arena Larkin, Johor Bahru.

Insiden kekecohan yang berlaku pada sekitar jam 11.15 malam itu dikatakan tercetus susulan berlaku isu salah faham antara pihak penganjur dan band berkenaan.