BANGKOK: Pemimpin 21 negara anggota Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) berikrar untuk meningkatkan lagi perdagangan bagi mencapai pemulihan pasca COVID-19.

Deklarasi Pemimpin 2022 itu telah diterima pakai pada Mesyuarat Pemimpin Ekonomi APEC ke-29 yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Thailand, Prayut Chan-o-cha.

Para pemimpin berkata mereka berazam untuk mengukuhkan lagi sistem perdagangan pelbagai hala berasaskan peraturan.

Mereka juga mengalu-alukan kemajuan agenda tahun ini melalui perbicangan semula mengenai Kawasan Perdagangan Bebas Asia-Pasifik (FTAAP) semasa pandemik COVID-19 dan pada masa depan.

"Kami akan terus membina momentum ini ke arah usaha serantau yang berkualiti tinggi dan komprehensif melalui Pelan Kerja Agenda FTAAP. Kami menugaskan pegawai untuk melaporkan kemajuan dalam melaksanakan Pelan Kerja kepada Mesyuarat Menteri-menteri APEC (AMM) untuk beberapa tahun akan datanng, kata para pemimpin tersebut.

Para pemimpin APEC bertemu secara bersemuka buat kali pertama dalam tempoh empat tahun pada 18 dan 19 November di Pusat Konvensyen Nasional Queen Sirikit di Bangkok.

Di bawah tema APEC - 'Open. Connect. Balance', mesyuarat itu membentangkan kertas kerja melalui tiga keutamaan iaitu terbuka kepada semua peluang, berhubung dalam semua dimensi dan seimbang dalam semua aspek, bagi memajukan pertumbuhan ekonomi jangka panjang yang teguh, inovatif dan inklusif serta objektif kemampanan di rantau Asia-Pasifik.

Deklarasi itu mengesahkan komitmen pemimpin APEC untuk menggalakkan pertumbuhan yang kukuh, seimbang, terjamin, mampan dan inklusif serta komitmen mereka untuk merealisasikan Wawasan Putrajaya 2040 APEC.

Dalam deklarasi tersebut, para pemimpin berkata mereka berazam untuk mempertahankan dan mengukuhkan lagi sistem perdagangan pelbagai hala berasaskan peraturan.

Selain itu, para pemimpin berkenaan berkata mereka akan terus memajukan peralatan digital untuk memudahkan aktiviti ekonomi dan penyediaan perkhidmatan awam termasuk penyampaian bantuan dan pakej rangsangan kepada rakyat dan memacu keterangkuman kewangan.

"Kami menegaskan semula kepentingan pembiayaan mampan, pembinaan kapasiti dan bantuan teknikal untuk inovasi dan pertumbuhan serta untuk menangani semua cabaran alam sekitar termasuk perubahan iklim," kata mereka.

Para pemimpin tersebut berkata dasar makroekonomi dan struktur adalah penting untuk menangani peningkatan inflasi, membawa kepada pemulihan ekonomi yang mampan dan meningkatkan taraf hidup di rantau ini.

Sementara itu, pemimpin APEC turut menyokong Matlamat Bangkok mengenai Ekonomi Bio-Circular-Green (BCG), rangka kerja komprehensif untuk meneruskan objektif kemampanan APEC.

"Kami akan merealisasikan Matlamat Bangkok dengan cara yang berani, responsif dan komprehensif, membina komitmen dan aliran kerja sedia ada serta mempertimbangkan aspirasi baharu," kata mereka.

Deklarasi itu berkata para pemimpin akan terus menggerakkan sumbernya untuk memerangi pandemik COVID-19 dan memperkukuh sistem digunakan untuk mencegah dan bersiap sedia serta bertindak balas terhadap ancaman kesihatan masa depan.

Pemimpin APEC akan bertemu semula di Amerika Syarikat tahun depan.

-- BERNAMA